اخبار به زبان کردی و فارسیsipanixelat

به سیپانی خلات خوش آمدین

اخبار به زبان کردی و فارسیsipanixelat

به سیپانی خلات خوش آمدین

رایس خواهان خودداری ترکیه از حمله به شمال عراق شد

خانم رایس می گوید دوران آسانی در روابط میان ترکیه و امریکا نیست.

کاندولیزا رایس، وزیر امورخارجه آمریکا، رودر گفت وگو با خبرنگاران گفت در تماس تلفنی خود در روز جمعه با رییس جمهوری، نخست وزیر و وزیر امورخارجه ترکیه خواهان «خودداری» این کشور از حمله به شمال عراق شده است.

ترکیه در حال آماده شدن برای حمله نظامی  به شمال عراق برای مقابله  شورشیان مسلح کرد وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک.) است. این شورشیان از مناطق کوهستانی شمال عراق و هم مرز با ترکیه به عنوان پایگاهی برای حمله به داخل خاک ترکیه استفاده می کنند.

آمریکا نگران است در صورت حمله ترکیه به کردستان عراق، این منطقه نسبتا با ثبات در کشور جنگ زده عراق نیز دستخوش هرج و مرج شود.

پیشتر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، گفته بود که چنانچه کشورش تصمیم بگیرد در تعقیب « پ. ک. ک.» به شمال عراق حمله کند، آماده پرداخت هزینه های چنین حمله ای خواهد بود.

 در همین زمینه، پارلمان ترکیه هفته جاری طرحی را بررسی خواهد کرد که براساس آن به ارتش این کشور اجازه داده می شود در صورتی که ضروری بداند، پایگاه های «پ. ک. ک.» را در شمال عراق هدف حمله قرار دهد.

کاندالیزا رایس در تماس تلفنی خود در روز جمعه با رییس جمهوری، نخست وزیر و وزیر امورخارجه ترکیه خواهان «خودداری» این کشور از حمله به شمال عراق شده است

خانم رایس می گوید در گفت وگوی خود با مقام های ترکیه تاکید کرده است که «عراق با ثبات به نفع همه است و هراقدامی که باعث بی ثباتی آن شود به منافع همه ضرر خواهد زد.»

وزیر امورخارجه آمریکا با تایید بروز تنش در روابط دوکشور بعد از مصوبه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درباره به رسمیت شناختن کشتار ارامنه در دوران عثمانی به عنوان «نسل کشی»،  گفت:«دوران آسانی در روابط  میان دو کشور نیست و این کاملا قابل پیش بینی بود.»

خانم رایس تصریح کرد دولت آمریکا خواهد کوشید تا از تصویب طرح «به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه» در کنگره آمریکا جلوگیری کند.

سفر هیئت بلندپایه آمریکا به ترکیه

خانم رایس درباره هدف سفر هیئت بلندپایه به ترکیه گفت: « این هیئت برای کاهش تنش روابط میان دوکشور به آنکارا خواهند رفت. »

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، دان فرید، دستیار وزیر امور خارجه و اریک ادلمان، معاون وزیر دفاع آمریکا روز شنبه برای کاهش تنش میان این عضو  پیمان «ناتو»  و همچنین ترغیب ترکیه به خودداری از حمله به شمال عراق به آنکار سفر کرده اند.

آقای ادلمان به هنگام ورد به آنکارا گفت که هدف سفر او به ترکیه اعلام ابراز تاسف از مصوبه اخیر در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا است.

از سوی دیگر، یک دیپلمات ترک به رویترز گفته است:«مقام های آمریکا در صدد مطرح کردن مساله شمال عراق هستند، اما از دیدگاه ما مساله اصلی  مصوبه درباره ارامنه است».

در همین حال  سفر کورساد توزمن، وزیر تجارت ترکیه ، به واشینگتن در پی بالا گرفتن تنش میان دو کشور، لغو شده است.

پیشتر ترکیه روز پنجشنبه  یازدهم اکتبر سفیر خود در واشینگتن را برای مشورت به آنکارا فراخوانده  بود.

اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کنگره آمریکا روز چهارشنبه ۱۰ اکتبر، در مورد مصوبه ای که کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ را «نسل کشی» می نامد رای گیری و با ۲۷ ‬رای موافق در مقابل ‪ ۲۱‬رای مخالف این لایحه را به تصویب رساندند.

مصوبه  کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا قرار است برای رای گیری در جلسه مجلس نمایندگان مطرح شود.

ترکیه، این ادعای ارامنه درباره «کشتار یک و نیم میلیون نفر از ارامنه این کشور و همچنین کوچ اجباری در راستای پاکسازی قومی » را رد می کند و می گوید در آمار کشته شدگان«اغراق» شده است .

ترکیه می گوید در جریان وقایع جنگ جهانی اول در حدود ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار از ارامنه و همین تعداد از ترک ها در جریان جنگ های داخلی کشته شده اند. 

تاکنون برخی کشورها کشتار ارامنه در دوران عثمانی را «نسل کشی» قلمداد کرده اند که با واکنش دولت ترکیه  مواجه شده و برای مدتی آنکارا روابط  دیپلماتیک خود را با این کشورها کاهش داده بود. 

http://www.radiofarda.com/Article/2007/10/13/o2_us_envoy.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد