اخبار به زبان کردی و فارسیsipanixelat

به سیپانی خلات خوش آمدین

اخبار به زبان کردی و فارسیsipanixelat

به سیپانی خلات خوش آمدین

ترکیه خواهان استرداد یک رهبر "پ.ک.ک" از عراق شد

 
 

پرچم ترکیه وزارت امور خارجه ترکیه با دعوت از سفیر عراق در آنکارا خواهان استرداد "علی رضا آلتون" از سرکردگان "پ.ک.ک." به ترکیه شد.به گزارش خبرگزاری PUKmedia به نقل از خبرگزاری ایرنا: وزارت امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه از "صباح عمران" سفیر عراق خواست تا دولت بغداد در این مورد اقدام لازم را بکند.

"عبدالله گل" وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته "اغماض دولت اتریش در مورد سفر یکی از رهبران پ.ک.ک. از طریق اتریش به عراق" را محکوم کرده بود.

عبدالله گل با عنوان این که "علی رضا آلتون" یکی از سرکردگان "پ.ک.ک." مدتی پس از اقامت در اتریش از طریق آن کشور با هواپیما عازم عراق شده است، این اغماض اتریش را "غیر قابل قبول" ارزیابی کرده بود.

سفیر اتریش در آنکارا نیز روز گذشته به وزارت امور خارجه ترکیه احضار شده و مراتب اعتراض ترکیه به اطلاع وی رسید.

http://pukmedia.com/farsi/index.php?option=com_content&task=view&id=966&Itemid=1

فراخوان تشکیلات مخفی PDKA برای 3 دقیقه خاموشی در شب 22تیرماه

"شهید دکتر قاسملو: بهترین پاداش برای‌ شهیدان ادامه‌دادن راهشان است"
مردم شریف و میهن دوست کردستان!
سرفرازان حماسه‌ساز تاریخ، یاوران قدرشناس حزب دمکرات کردستان ایران و حامیان همیشه‌ در

 سنگر راه‌ آ‌زادی‌ و پرفروغ شهیدان قاضی‌، قاسملو و شرفکندی‌!

امروز که‌ دیو پلید و شوم آ‌خوندی‌ چنین می‌پندارد که‌ ملت آ‌گاه‌ و قهرمانپرور کرد با ترور رهبران فرزانه‌ و فرزندان غیورش و با ایجاد رعب و وحشت به‌ خواب فراموشی‌ رفته‌اند، بیائیم در سایه‌سار عشق و وفاداری‌ و پاسداشت آ‌زادگی‌ و مبارزات ملی‌، بیداریمان را به‌ خیره‌چشمان تروریست نشان بدهیم، تا چنین بیداریمان گوش ناشنوای‌ دژخیمان هویت و آ‌زادیمان را پاره‌ نماید و پیکره‌ی‌ حکومت سیاهشان را به‌ لرزه‌ بیاندازد.
پس همه‌ با هم برای‌ تجدید عهد و میپاق با آ‌رمانهای‌ والای‌ رهبر اندیشمند و همیشه‌ جاویدان ملت کرد شهید دکتر عبدالرحمن قاسملو و اعلام تنفر و انزجار عمومی‌ از ترور ناجوانمردانه‌ی‌ رهبر بزرگ ملتمان به‌ دست دیپلمات ـ تروریستهای‌ رژیم جمهوری‌ اسلامی‌، با خاموش کردن روشنایی‌ منازلمان در شب جمعه‌، مورخه‌ی‌ 22 تیرماه‌، رأس ساعت 10 شب به‌ مدت 3 دقیقه‌، اثبات نمائیم که‌ رهرو و شاگرد راستین راه‌ پر رهرو ایشان هستیم و خواهیم بود.
حزب دمکرات کردستان ایران، حزب شهیدان قاضی‌، قاسملو و شرفکندی‌ با بیش از 61 سال سابقه‌ی‌ مبارزاتی‌ در راه‌ آ‌رمانهای‌ آ‌زادیخواهانه‌ی‌ ملت کرد، بر خود می‌بالد که‌ پشتوانه‌ی‌ عظیم حمایت آ‌حاد مردم کردستان را با خود دارد.فارسی

http://www.kurdistanmedia.com/farsi/nws/file/1394.php

کنفراس فدرالی عراق در پایتخت اقلیم کردستان آغاز شد

 

عدنان مفتی: لشکر کشی به کردستان مسائل ترکیه را حل و فصل نخواهد کرد.

کنفرانس فدرالی عراق در هولیررئیس پارلمان کردستان در میانه کنفرانس " فدرالی عراق" با اشاره به پیشروی نیروهای ترکیه به مرزهای کردستان اعلام کرد: تهدیدات ترکیه و حمله نظامی مشکلات عراق و مشکلات داخلی ترکیه را عمیقتر خواهد ساخت به گزارش خبرگزاری PUKmedia سازمانهای( صلح و عدالت ) و ( ائتلاف بین المللی در راستای عدالت ) با همکاری و حمایت وزارت خارجه ایتالیا و دولت اقلیم کردستان اولین کنفرانس مشترک خود را امروز در هولیر آغاز کردند.

در این کنفرانس  با شعار " فدرالیسم پراکتیزه شده در عراق " ؛  نائب رئیس اقلیم کردستان، رئیس پارلمان کردستان، رئیس موقت پارلمان عراق، ، معاون نخست وزیر دولت اقلیم کردستان ، فرستاده ویژه سازمان ملل و نمایندگانی از پارلمان کردستان و پارلمان عراق حضور یافتند.

"کوسرت رسول علی" معاون رئیس اقلیم کردستان در این کنفرانس گفت امروز پایتخت اقلیم کردستان به جایگاهی مناسب برای حل و فصل مشکلات عراق با همت و تلاشهای همه عراقیان تبدیل شده است.

نائب رئیس اقلیم کردستان با اشاره به اینکه امروز جهان به دوجبهه  صلح و خشونت تبدیل شده است گفت: در همه حال پیروزی از آن جبهه صلح است و افزود: ملت عراق به اصول دمکراسی عادت کرده و در این راستا و برای دفاع از آن آماده مقابله با تروریستها هستند.

خالد عطیه رئیس موقت پارلمان عراق نیز در اظهاراتی بااهیمت دادن به مسئله فدرالی در عراق تصریح کرد" سیستم فدرالی در عراق که چندین ملیون عراقی به آن رای داده اند یکی از نظامهای مدرن و موفق برای رفاه انسانها و زمامداری امورات دولتی است."

عدنان مفتی رئیس پارلمان کردستان
عدنان مفتی رئیس پارلمان کردستان
عدنان مفتی نیز در بخشی از این کنفرانس با اشاره به نقاط مثبت نظام فدرالی، تجربه دولت فدرال کردستان را یک تجربه موفق در عرصه عراق نام برد و اعلام کرد: با برقراری سیستم فدرالی در کردستان تبعیضهای نژادی، قومی ، آئینی در کردستان پایان یافته است.

عدنان  مفتی بخشی از اظهارات خود را به لشکرکشی ترکیه به مناطق مرزی اقلیم کردستان اختصاص داد و گفت: " پیشروی نظامی ترکیه بسوی مرزهای کردستان برپایه هیچ اصولی نیست و ما همواره خواهان همکاری و گفتگو در خصوص مسائل موجود فی مابین بوده ایم "

رئیس پارلمان کردستان افزود: با حمله و لشکرکشی به اقلیم کردستان مشکلات عراق عمیقتر شده و ترکیه نیز نخواهد توانست به راه حلی اساسی برای رهایی از مشکلات خود دست یابد."

همچنین در این کنفرانس اشرف قاضی فرستاده ویژه سازمان ملل و رئیس سازمان ( صلح و عدالت ) پیامهایی ار قرائت کرده و بر اهمیت سیستم فدرالی در عراق تاکید کردند.فارسی

Image 

کنفرانس فدرالی عراق در پایتخت کردستان 

http://pukmedia.com/farsi/index.php?option=com_content&task=view&id=773&Itemid=1

دستگیری یک عضو ارشد حزب الله لبنان در عراق - تکمیلی

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، ارتش آمریکا امروز اعلام کرد یک عضو ارشد حزب الله لبنان را در عراق دستگیر کرده است.

ژنرال کوین برگنر، مسئول نظامی آمریکایی که این خبر را در جمع خبرنگاران اعلام کرد، افزود این مامور حزب الله لبنان در محلی که نیروهای افراطی عراقی را آموزش می داد، دستگیر شده است.

این ژنرال آمریکایی گفت نام این مامور حزب الله لبنان علی موسی دادوق است که بدستور نیروی قدس سپاه پاسداران تحت نام حمید محمد جبورالاعلمی برای آموزش نیروهای افراطی به عراق اعزام شده است.

وی همچنین گفت نیروهای قدس سپاه پاسداران کاملا از حمله شبه نظامیان عراقی به نظامیان آمریکایی در کربلا اطلاع داشتند و در طراحی و برنامه ریزی این حمله مرگبار که به کشته شدن پنج نظامی آمریکایی منجر شد، به تروریستها کمک کردند.

ژنرال برگنر گفت شبه نظامیانی که پس از حمله بیستم ژانویه به سربازان ما در کربلا دستگیر شدند، اعتراف کردند که نیروی قدس سپاه پاسداران به آنها در انجام این عملیات کمک کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در این رابطه از بغداد گزارش داد رژیم تهران از نیروهای شبه نظامی حزب الله لبنان در درگیریهای عراق استفاده می کند. حزب اله لبنان بدستور نیروی قدس سپاه پاسداران، نیروهای افراطی عراقی را مسلح کرده و به آنها آموزش نظامی می دهد.

این خبرگزاری به نقل از منابع آمریکایی در عراق نوشت برخی از دستگیرشدگان اعتراف کردند که حمله مرگبار کربلا که به مرگ پنج نظامی آمریکایی منجر شد، بدون حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران امکان پذیر نبوده است.

مدارک بدست آمده نشان می دهد که نیروی قدس کلیه اطلاعات مربوط به محل استقرار سربازان آمریکایی در ساختمان استانداری کربلا را در اخیتار شبه نظامیان قرار داده است.

ژنرال برگر گفت عملیات کربلا یکی از حملات بسیار دقیق و سازماندهی شده علیه نیروهای ما طی 4 سال گذشته در عراق بود، از این رو پس از انجام تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که رژیم تهران در این عملیات نقش داشته است.

وی گفت در جریان این عملیات یکی از سربازان ما کشته شد و چهار تن دیگر از آنان ربوده شدند که سپس بدست شبه نظامیان به قتل رسیدند.فارسی

http://www.iranpressnews.com/source/026413.htm

سه‌رۆک کۆماری ئێراق له‌گه‌ڵ رێبه‌ری ئێران کۆبوه‌وه‌


KTV . بێستون کاکه‌یی. پاش نیوه‌رۆی ئه‌مرۆ سێشه‌مه‌ به‌رێزجه‌لال تاڵه‌بانی، سه‌رۆک کۆماری ئێراقی فیدراڵ له‌گه‌ڵ عه‌لی خامنه‌یی رێبه‌ری کۆماری ئیسلامی ئێران کۆبوه‌وه‌. له‌م دیداره‌ که‌ شاندێکی ئێراقی و ئه‌حمه‌دینژادی سه‌رۆک کۆماری ئێرانیش ئاماده‌ی بوون، به‌رێز تاڵه‌بانی وتی: ده‌وڵه‌تی ئێراق په‌یوه‌ندی له‌گه‌ڵ ئێران وه‌ک پێویستیه‌ک ده‌زانێ و هه‌وڵی جدی بۆده‌دا.

به‌رێز تاڵه‌بانی هه‌روه‌ها وتی: ئیستا کێشه‌ی سه‌ره‌کی له‌ ئێراق نه‌بوونی ئه‌منیه‌ت و ئاسایش و چه‌کدار نه‌بوونی هێزه‌کانی پۆلیسه‌ له‌ ئێراق، به‌ جۆرێک که‌ له‌ هه‌ر پێنج پۆلیسی ئێراق ته‌نیا یه‌کێکیان چه‌کداره‌ و ده‌وڵه‌تی ئێراق له‌ هه‌وڵی چه‌کدارکردنی هێزه‌کانێتی بۆ رووبه‌رووبوونه‌وه‌ له‌گه‌ڵ تیرۆریستان.

له‌م دیداره‌دا عه‌لی خامنه‌ی پاش به‌خێرهاتنی تاڵه‌بانی و شاندی یاوه‌ری وتی: کۆماری ئیسلامی ئێران پشتیوانی حکوومه‌تی ئێراقه‌، پشتیوانی سه‌رۆک کۆمار و سه‌رۆک وه‌زیران و ئه‌نجوومه‌نی نوێنه‌رانی هه‌ڵبژێراوی خه‌لکی ئێراقه‌.

http://www.kurdistantv.net/niviseke.asp?ser=40&cep=1&nnimre=20903

http://www.kurdistantv.net/niviseke.asp?ser=40&cep=1&nnimre=20903

عەلی کیمیاوی بۆ دۆزەخ کێشەى ئەنفال کراوەیە و داواى وەفیق سامەڕائ

 

ئاسۆ- سۆران عەلی و عەتا کەریم:
هەرچەندە دادگای باڵای تاوانەکان لەعیراق حوکمی خۆی لەبارەی عەلی کیمیاوی و (5) تاوانباری دیکە لەکێشەی ئەنفالدا ڕاگەیاند، بەڵام کێشەکە بەکراوەیی ماوەتەوە و کۆتایی نەهاتووە.
دادگای باڵای تاوانەکان لەدانیشتنی شەست و یەکەمینیدا دوێنێ حوکمی ئیعدامکردنی عەلی حەسەن مەجید ئامۆزای سەرۆکی ڕژێمی پێشووی عیراق (عەلی کیمیاوی) و سوڵتان هاشم ئەحمەد وەزیری بەرگری ڕژێم و حسێن تکریتی یاریدەدەری سەرۆکی ئەرکانی ڕژێم دەرکرد، لەبەرامبەر تێوەگلانیان لەتاوانی دژ بەمرۆڤایەتی لەکاتی شاڵاوەکانی ئەنفال، هەروەک دادگا بڕیاری دا بە بەندکردنی هەتا هەتایی هەریەک لە سابر عەبدولعەزیز ئەلدوری بەڕێوەبەری دەزگای ئیستخباراتی سەربازی لەکاتی شاڵاوی ئەنفال و فەرحان جبوری بەرپرسی ئیستیخباراتی مەنزومەی شەرقی و ئازادکردنی تاهر تۆفیق ئەلعانی پارێزگاری ئەوکاتەی نەینەوا ئەگەر تۆمەتی کێشەی تری لەسەر نەبێت.
دادوەر محەمەد ئەلعرێبی سەرۆکی دادگا ئەوەشی ڕاگەیاند؛" دادگایی ئەنفال بەم نزیکانە درێژەی دەبێت و (423) تۆمەتباری دیکەش ماون لە کێشەکەدا کە بە وەفیق سامەڕائی یاریدەدەری سەرۆکی پێشووی ئیستیخباراتی سەربازی ڕژێم دەستپێدەکات.
د.بەرهەم ئەحمەد ساڵح جێگری سەرۆک وەزیرانی عیراق کە ئامادەی دانیشتنی داداگا بوو، پیرۆزبایی لە کۆمەڵانی خەڵکی کوردستان بەگشتی و کەسوکاری قوربانیانی ئەنفال و کیمیابارن کرد و لە لێدوانێکدا ڕۆژی دەرچوونی حوکمەکەی بە مێژوویی وەسفکرد.
جەعفەر موسەوی سەرۆکی دەستەی داواکاری گشتی دادگاکەش لەلێدوانێکیدا بۆ ئاسۆ دووپاتیکردەوە کەکێشەی ئەنفال کۆتایی نەهاتووە و هێشتا کراوەیە و داواکراوی دیکە لەکێشەکەدا ماون و دەبێت ئەوانیش دادگایی بکرێن. پێشتر ئاسۆ لێکۆڵینەوەیەکی زانستی لێکۆڵیار نەجمەدین فەقێ عەبدوڵڵا-ى لەژمارەی ڕۆژی 12/2/2007و ڕۆژانى دووایى بەچەند بەشێک بڵاوکردەوە و کە لیستی ساغکراوەی ناوی ئەو کەسانەی تێدابوو کەدەستیان لەپرۆسەی ئەنفال و جینۆسایدی کورددا هەبووە و ژمارەیان دەگاتە نزیکەی 750 کەس.
دوابەدوای ڕاگەیاندنی حوکمەکەش، لەدەرەوەی هۆڵی دادگا لەبەغداوە، چنار سەعد عەبدوڵڵا وەزیری کاروباری شەهیدان و ئەنفالکراوانی هەرێمی کوردستان کە لەگەڵ وەفدێکی حکومەتی هەرێم ئامادەی دانیشتنەکە بوو، بە ئاسۆی ڕاگەیاند: " بڕیاری دادگا عادیلانەبوو، کە بەسەر تاوانبارانیدا سەپاند".
وتیشی: بەم دادگاییکردنە دۆسییەی ئەنفال کۆتایی نایەت، بەڵکو تاکو دادگاییکردنی دوا تاوانبار درێژەی دەبێت، وتیشی: تاوانباری دیکەش ماون دادگایی بکرێن. ئاشکراشیکرد کە کەسوکاری ئەنفال و کیمیاباران و هەموو ئەوانەی قوربانیی دەستی ئەو ڕژێمەن، دەتوانن لەدادگاکاندا سکاڵای خۆیان تۆمار بکەن.
سەبارەت بەجێبەجێکردنی بڕیاری لەسێدارەدانی عەلی کیمیاوی تاونباریش لەهەڵەبجەی شەهید، وەزیری کاروباری شەهیدان ڕایگەیاند: بۆ ئەو مەبەستە داوایەکمان پێشکەش بەدادگاکە کردووە و بڕیاری جێبەجێکردنی سزای ئەو تاوانبارەش لەدەست دادگاکەدایە، بۆیە ئێمەش چاوەڕوانی وەڵامی دادگاین.
چنار سەعد ئاشکرایکرد کە لەکاتی خوێندنەوەی حوکمەکەدا:" (کیمیاوی) زۆر ترسنۆکانە و بەوپەڕی شەپۆکاوی لەبەردەم دادوەردا وەستابوو، تەنانەت نوتقیشی بەسترابوو نەیدەتوانی قسە بکات. وتیشی: " نەیدەتوانی بەپێوە بووەستێت و بەگۆچانەکەی دەستی، خۆی ڕاگرتبوو و هەموو گیانیشی دەلەرزی". کردی
http://www.asoxandan.com/Direje_K.asp?Babet=Hewal&Jimare=2805