اخبار به زبان کردی و فارسیsipanixelat

به سیپانی خلات خوش آمدین

اخبار به زبان کردی و فارسیsipanixelat

به سیپانی خلات خوش آمدین

دفتر جلال طالبانی اعتبار قرارداد الجزایر را تایید کرد


Jalal Talabani answers reporters' questions at VOA, Friday

یکروز پس از آنکه اظهارات جلال طالبانی رییس جمهوری عراق مبنی بر رّد موافقتنامه مرزی ۱۹۷۵ ایران و عراق با انتقاد مقامهای جمهوری اسلامی روبرو شد، دفتر طالبانی با صدور اعلامیه ای اعتبار قرارداد الجزایر را تایید کرد. این اعلامیه که در وبسایت دفتر ریاست جمهوری عراق منتشرشده، می گوید پیمان ۱۹۷۵ الجزایر همچنان اعتبار دارد و براساس قوانین و معاهده های بین المللی لغو نشده است. آقای طالبانی در مصاحبه ای با روزنامه الحیات گفته بود که قرارداد الجزایر از سوی گروههای مخالف دولت سابق عراق که اکنون خود حاکم این کشور هستند، لغو شده دانسته میشود. بگفته وی این قرارداد بین شاه ایران و صدام امضا شده بود و نه بین ایران و عراق.

در اعلامیه دفتر طالبانی آمده است که منظور وی این بوده است که هنگامیکه صدام حسین و شاه وقت ایران این قرارداد را امضا کردند، همه احزاب مخالف در عراق با آن مخالفت ورزیدند زیرا آن را طناب نجات صدام حسین میدانستند که زیر ضربات نابود کننده انقلاب کردها قرار داشت.

اعلامیه دفتر طالبانی می گوید در خصوص این قرارداد هنوز برخی ملاحظات وجود دارد و امکان گفتگو در زمینه آن و دستیابی به توافق مشترک با دوستان ایرانی، وجود دارد.

بنا به این اعلامیه، نمیتوان این قرارداد را بطور یکجانبه لغو یا پاره کرد.

پیمان الجزایر در ژوئن ۱۹۷۵ بین وزیران امورخارجه ایران و عراق، در حضور شاه و صدام حسین با وساطت رییس جمهور وقت الجزایر امضا شد. براساس این قرارداد عراق از موضع قبلی خود در اینمورد که ساحل شرقی اروندرود (شط العرب) خط مرزی دو کشور را تشکیل میدهد دست کشید و ایران نیز به حمایت از گروههای مخالف مسلح رژیم بغداد بویژه گروههای کرد پایان داد.

 دیروز، منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران گفت که قرارداد ۱۹۷۵ سندی خدشه ناپذیر است که در سازمان ملل متحد به ثبت رسیده است. بگفته متکی، طالبانی در سفرهای مختلف خود به تهران، وقتی این موضوع مطرح شد مواضع دیگری داشت. سفیر ایران در عراق نیز با ابراز شگفتی از سخنان طالبانی اظهار داشت که همکاریهای دو کشور همگی بر پایه این قرارداد صورت میگیرد.

طالبانی در حالی سخن از عدم پذیرفتن پیمان ۱۹۷۵ الجزایر داده بود که ایران بخاطر جنگ ۸ ساله که به تایید سازمان ملل متحد عراق آغازگر آن بود، حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار غرامت از بغداد طلبکار است. در مصاحبه با الحیات، طالبانی گفته بود که ما به برادران ایرانی خود پیشنهاد داده ایم که غرامت ۱۰۰۰ میلیارد دلار جنگ صدام را بخاطر وضعیت جنگزده کشور فراموش کنند.http://www.voanews.com/persian/2007-12-27-voa16.cfm