اخبار به زبان کردی و فارسیsipanixelat

به سیپانی خلات خوش آمدین

اخبار به زبان کردی و فارسیsipanixelat

به سیپانی خلات خوش آمدین

اتحاد جاسوسان رژیم ایران، چین و روسیه علیه آمریکا

آفتاب
بنا به اظهارات یک مقام ارشد بخش ضد اطلاعات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مبادله اطلاعات جاسوسان کوبایی با دشمنان آمریکا نظیر ایران، روسیه و چین و همکاری اطلاعاتی این جاسوسان، آمریکایی‌ها را سردرگم ساخته است.

«اسکات کارمیچل» مقامی بلند مرتبه در سازمان دفاع از اطلاعات (D.I.A‌) در آمریکا است که ریاست کمیته تحقیقاتی را برعهده داشت که در سال 2001 موفق به برملا ساختن راز «آنا مونتز» تحلیلگر سابق D.I.A‌ شد که برای مدت زمانی طولانی برای کوبا جاسوسی می‌کرده است.

«کارمیچل» که کتابی درباره «مونتز» با نام «متعهد واقعی» (True Believer)‌ به رشته تحریر درآورده است، در موسسه آمریکایی اینترپرایز (A.E.I)‌ بیان داشت که «سهل بودن ورود» آنا مونتز تعلیم دیده به درون سیستم، مرا به این فکر واداشت که به یقیین افراد دیگری نیز از این نوع وجود دارند.

این شکارچی جاسوسان در بیان علت نگارش این کتاب چنین اظهار می‌کند که «خواست من این بود که میزان هوشیاری مردم نسبت به تهدیدهایی که با انجام عملیات جاسوسی از سوی کوبا، امنیت ملی ما را در معرض خطر قرار می‌دهد را بالا ببرم.»

به ادعای وی جاسوسان کوبایی اطلاعات خود را با عواملی از کشورهایی نظیر ایران، چین، روسیه و کشورهای دیگری که ممکن است منافع آن‌ها با طرف‌های آمریکایی خود در تضاد باشد، تقسیم یا مبادله می‌کنند.

«مونتز» به جرم بیش از دو دهه جاسوسی برای کوبا، محکوم به 25 سال زندان در تگزاس شد. او با مجازات مرگ نیز روبرو بود اما با اعلام موافقت خود به همکاری با بازرسان فدرال آلمان از آن رهایی یافت.

«مونتز» در سال 1985 پس از پیوستن به (D.I.A) که در ارتش معادل(C.I.A) است ارتقاء یافت و با لقب «ملکه کوبا» در کمیته اطلاعاتی آمریکا نقشی متنفذ در شکل‌گیری خط مشی سیاست دولت ایفا کرد.

البته «خانم مونتز» اعتراف کرده است که پیش از این تاریخ، یعنی در سال 1984 توسط اداره جاسوسی کوبا تعلیم دیده است. او هرگز یک سکه ده سنتی از روسای خود در هاوانا نگرفت و به عنوان کارمند نمونه، سال‌ها با تماس‌های اندک خود با آنان به کار خود ادامه می‌داد و مقامات آمریکایی را متقاعد ساخته بود که سیاست آن‌ها در مورد «فیدل کاسترو» کاملا اشتباه بوده است.

به گفته «کارمیچل» رسانه‌های آمریکا علیرغم این که «مندز» یکی از خطرناک‌ترین جاسوس‌های عصر حاضر است به او توجه زیادی نشان ندادند. او به عنوان یک جاسوس تمام عیار به میان ما آمد و به مدت 16سال علیه ما اقدام کرد تا آن که در 21 سپتامبر 2006 دستگیر شد. این دستگیری در فضای پر هرج و مرج پس از 11 سپتامبر انجام شد. زمانی که از شدت تهدیدهای صورت گرفته به وسیله بسته‌های پستی حاوی میکروب سیاه زخم در شهرهای آمریکا کاسته شده و نقشه‌های آمریکا برای حمله به افغانستان تحت کنترل طالبان، کشیده شده بود.

هیچ مفسری در رسانه‌ها او را همسنگ جاسوسان بدنامی همچون «رابرت هانس» مامور F.B.I‌ که برای روسیه جاسوسی می‌کرد یا «آلدریچ آمس» افسر C.I.A‌ که نام او در فهرست حقوقی مسکو یافت شده بود، قرار نداد. او ادامه می‌دهد. «خساراتی که آنا مونتز بر ما تحمیل کرده است به سنگینی تمام خسارات آن‌ها که نامشان ذکر شده نرسیده است و ما باید متوجه امکان وجود آنا مونتز های دیگری در میان خود باشیم».

«راجر نوریگا» مقام ارشد در امور سیاست‌گذاری مربوط به آمریکای لاتین به موسسه انترپرایز(A.E.I)‌ گفته است، کوبایی‌ها در میان ملت‌هایی که علیه آمریکا عملیات جاسوسی انجام می‌دهند، منحصر به فرد هستند. او برای این ادعای خود به یک پایگاه روسی – کوبایی به نام «لوردز» در فاصله کمتر از 100 مایل (160 کیلومتر) از «کی وست» در «فلوریدا» اشاره می‌کند که به آن‌ها امکانات عظیمی در دسترسی به فضای آمریکا را می‌دهد. فارسی
http://www.iranbbb.org/news_index.php?news_number=6660

 سةردانى هةیئةتیَکى یةکیةتیى لاوانى دیَموکراتى کوردستانى ئیَران لة یةکیةتیى قوتابیانى کوردستان

رؤذى ضوارشةممة، ریَکةوتى 26/2/1386ى هةتاوى، کاتذمیَر 5ى دوانیوةرِؤ، شاندیَکى یةکیةتیى لاوانى دیَموکراتى کوردستانى ئیَران، ثیَکهاتوو لة بةرِیَزان دارا ناتق، سکرتیَرى لاوان، هةذار رةحیمى، ئةندامى هةیئةتى بةرِیَوةبةریى لاوانء ئاوارة جةلالى، ئةندامى کومیتةى بةرِیَوةبةرىء قادر میَهفةرِ، ئةندامى راویَذکارء رزطارى قادرى، ئةندامى ضالاکى یةکیةتیى لاوان، سةردانى سکرتاریةتى یةکیةتیى قوتابیانى کوردستانیان کردء لة لایةن بةرِیَزان بةرةظان حةمةدى، سکرتیَرى ئةم ریَکخراوةء ئاریان سةلاح ئةلوةیس، ئةندامى مةکتةبى سکرتاریةتء سةنطةر کانةبى، ئةندامى مةکتةبى سکرتاریةتء ئةحمةد بذار ئةندامى بةشى سکرتاریةتةوة، بة طةرمى ثیَشوازییان لـآ کرا.

 لةم ضاوثیَکةوتنةدا هةدوولا ویَرِاى دةربرِینى خؤشحالَیى خؤیان لةم سةردانة، ثیَوةندىء هاوکاریى نیَوان ئةم دوو ریَکخراوة بة ثیَوةندییةکى میَذوویى لة قةلَةم دراء هةردوولا جةختیان لةسةر بةهیَزترکردنى ثیَوةندیى نیَوان ئةم دوو ریَکخراوة کردةوة.

 هةر لةم دیدارةدا، باس لة کیَشةء طرفتةکانى بةردةم لاوانء قوتابیان بةطشتىء بةتایبةتى قوتابیانى رؤذهةلآت لة باشوورى کوردستان کراء، هةردوولا لةسةر ضؤنیةتیى ضارةسةرکردنى ئةم طیرءطرفتانة ثیَیان داطرت.

 دواتر لة لایةن یةکیةتیى قوتابیانةوة قةول درا کة لة دامودةزطا حکوومةتییةکانى هةریَمى کوردستان‏دا، شویَنى کار بؤ ئةو قوتابیانةى کة لة ثشووى هاویندا لة کوردستان دةمیَننةوة، یان ئةو کةسانةى کة "فارغ التحصیل" دةبن، دابین بکرآء هاوکاریى ثیَویستیان بکرآ.

 ئةم ضاوثیَکةوتنة ثاش کاتذمیَریَک باسء راویَذى ضارةنووس‏ساز، کؤتایى ثآ هاتء شاندى لاوان بة حؤرمةتةوة لة لایةن هةیئةتى یةکیةتیى قوتابیانةوة بةرآ کران

یةکیةتیى لاوانى دیَموکراتى کوردستانى ئیَران

باهنر:استیضاح وزیر آموزش و پرورش فردا بررسی می‌شود

 

خبرگزاری موج - نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش دستور کار جلسه علنی فردای مجلس است.

به گزارش خبرنگار موج محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی امروز مجلس را بر عهده داشت، در پایان جلسه علنی مجلس گفت: طرح استیضاح محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش در دستور جلسه فردای مجلس قرار دارد و مجلس فردا استیضاح وزیر آموزش و پرورش را بررسی می‌کند.
وی سپس پایان جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه علنی بعدی مجلس فردا 26 اردیبهشت ساعت 8 صبح و دستور جلسه آن نیز استیضاح وزیر آموزش و پرورش می‌باشد. فارسی

ایران و آمریکا در مورد عراق مذاکره می‌کنند

 

 

 

محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه  ایران گفت که ایران موافقت کرده است که با طرف آمریکایی در مورد موضوع عراق ، گفت و گو کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دولتی ایران_ ایرنا، حسینی روز یکشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران افزود: جمهوری اسلامی ایران به منظور کاهش آلام و درد و رنج مردم عراق، حمایت و تقویت دولت نوری المالکی و برای تثبیت امنیت و آرامش در عراق و در پی رایزنی مقامات و مسوولان عراقی با این امر (مذاکره) موافقت کرده‌است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران این موضوع (مذاکره) را به شکل رسمی مورد توجه قرار داد و این مذاکرات در عراق برگزار خواهد شد.

حسینی تصریح کرد: زمان و سطح تیم مذاکره‌کننده تا پایان هفته مشخص می‌شود. فارسی

 

PUKmedia

د. زریان عوسمان: قوربانیانی ته‌قینه‌وه‌که‌ 14 شه‌هید و 70 بریندا

هه‌ولێر-سیروان چیمه‌نی‌:
د.زریان عوسمان وه‌زیری‌ ته‌ندروستی‌ حکومه‌تی‌ هه‌رێمی‌ کوردستان له‌ لێدوانێکدا بۆ که‌ناڵه‌کانی‌ راگه‌یاندن رایگه‌یاند: به‌پێی‌ دواین ئامار له‌ ئه‌نجامی‌ ته‌قینه‌وه‌که‌ی‌ ئه‌مڕۆی‌ شاری‌ هه‌ولێر 14 که‌س شه‌هیدبوون که‌ له‌ ناویاندا 2 دوو کارمه‌ندی‌ نه‌خۆشخانه‌ی‌ هه‌ولێر که‌ به‌ڕێوه‌بوون بۆ ده‌وام به‌هۆی‌ ئه‌و کرده‌وه‌یه‌وه‌‌ شه‌هیدبوون و ژماریه‌ک ژن و منداڵیشی‌ تێداییه، ‌وتیشی‌ هه‌ر به‌هۆی‌ ئه‌و ته‌قینه‌وه‌یه‌وه 70 که‌سی‌ دیکه‌ش‌ برینداربوون و 3 له‌ برینداره‌کان نه‌شته‌رگه‌ریی‌ راسته‌و‌خۆیان بۆ کراوه‌.

وه‌زیری‌ ته‌ندروستی‌ حکومه‌تی‌ هه‌رێمی‌ کوردستان، رونیشیکرده‌وه‌ ئێستا له‌ نه‌خۆشخانه‌کان چارسه‌ری‌ برنداره‌کان ده‌کرێت. کردی

http://www.kurdsat.tv/Zyatir.aspx?Rizbendi=hk888

کوردستانی - پارێزگای دهۆک یاداشتنامه‌یه‌کی ناڕه‌زایی ئاراسته‌ی ن

 
Peyamner PNA – ئیسماعیل تاهیر / دهۆک – دوای ئه‌وه‌ی ژماریه‌کی زۆر له‌ دانیشتوانی پارێزگای دهۆک و ناوچه‌کانی ده‌وروبه‌ری به‌ مه‌به‌ستی کۆچکردن به‌ره‌و وڵاتانی رۆژئاوا له‌لایه‌ن ئۆفیسی نه‌ته‌وه‌ یه‌کگرتووه‌کانیان له‌ سوریا و ناونووسکران، پارێزگای دهۆک وه‌ک ناڕه‌زاییه‌ک یاداشتنامه‌یه‌کی ئاراسته‌ی کۆمسیۆنی باڵای په‌نابه‌رانی سه‌ر به‌ نه‌ته‌وه‌ یه‌کگرتووه‌کان کرد، تا ئاستێک بۆ ئه‌م دیارده‌یه‌ ده‌ستنیشان بکات.    

ئه‌نجومه‌نی پارێزگای دهۆک له‌ کۆبوونه‌وه‌ی دوێنێ (پێنجشه‌ممه‌)دا ئه‌م دیارده‌یه‌یان تاوتوێکردو پاشان دکتور (فازل عومه‌ر) سه‌رۆکی ئه‌نجومه‌نی پارێزگای ناوبراو له‌ لێدوانێکدا بۆ رۆژنامه‌نووسان گوتی: یاداشتنامه‌کمان ئاراسته‌ی کۆمسیۆنی باڵای په‌نابه‌رانی سه‌ر به‌ نه‌ته‌وه‌ یه‌کگرتووه‌کان کردووه‌ و تێیدا داوامان له‌ رێکخراوه‌که‌ کردووه‌ بۆ ئه‌وه‌ی ئاستێک بۆ ئه‌م دیارده‌ دابنێت، جگه‌ له‌مه‌ش ئاماژه‌مانداوه‌ که‌ ئه‌رکی نه‌ته‌وه‌ یه‌کگرتووه‌کان کارێکی مرۆییه‌ و نابیت به‌ هیچ شێوازێک هاوڵاتیانی وڵاتێک له‌ وڵاتێکی دیکه‌دا ناوونوس بکرێن.
جێگه‌ی ئاماژه‌یه‌ وێنه‌یه‌ک له‌ ده‌قی یاداشتنامه‌که‌ ده‌ست (په‌یامنێر) که‌وتوه‌و به‌پێی به‌شێک له‌ ناوه‌ڕۆکی یاداشتنامه‌که‌، ئه‌م کاره‌ پیلانێکی داڕێژراوه‌ بۆ دژایه‌تیکردنی ماده‌ی 140ی ده‌ستووری هه‌میشه‌یی عێراق، چونکه‌ زۆربه‌ی هه‌ره‌ زۆری ئه‌و گه‌نجانه‌ی ده‌چنه‌ سوریا و له‌ ئۆفیسی رێکخراوی په‌نابه‌ران ناونووس ده‌کرێن، خه‌ڵکی شنگال و شێخانن، که‌ ناوچه‌ی ته‌عریبکراوی هه‌رێمی کوردستانن. فارسی

 http://www.peyamner.com/default.aspx?l=1&id=15182

«رایس و متکی کلماتی رد و بدل کردند»

وزرای امورخارجه ایران و آمریکا روز پنج شنبه و در ضیافت ناهار اجلاس شرم الشیخ با یکدیگر کلماتی رد و بدل کردند.

وزرای امورخارجه ایران و آمریکا روز پنج شنبه و در ضیافت ناهار اجلاس شرم الشیخ با یکدیگر کلماتی رد و بدل کردند.

براساس گزارش خبرگزاری ها، شان مک کورمک، سخنگوی وزرات امور خارجه آمریکا اظهار داشت که « آنها به یکدیگر سلام کردند.»

وزیر امور خارجه مصر نیز گفت که دو وزیر امور خارجه کلماتی با یکدیگر رد و بدل کرده و افزود: «آنها برخورد محترمانه ای داشتند.»

وقتی از وی پرسیده شد که آیا منوچهر متکی و کاندولیزا رایس پیش یکدیگر نشسته بودند گفت: «منظورتان این است که کنار همدیگر نشسته باشند؟ نه، اما میز، میز کوچکی بود.»

رویارویی نمایندگان ایران و آمریکا

به گفته کارشناسان و صاحبنظران بین المللی نشست شرم الشیخ، بزرگترین اجتماع دیپلماتیک برای حل بحران عراق از زمان حمله آمریکا به این کشور در مارس سال ۲۰۰۳ است .

مردم عراق سخنرانی های اجلاس شرم الشیخ را از نزدیک دنبال می کنند.

در هفته های اخیر به واسطه ابهام بر سر حضور منوچهر متکی، وزیر امور جمهوری اسلامی و دیدار احتمالی میان وی با کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه ایالات متحده، بر حساسیت این نشست افزوده شده بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود که به دلیل عدم هماهنگی درباره زمان و مکان نشست اجلاس عراق با تردیدهایی درباره اعزام نماینده خود به آن روبروست.

با سفر هوشیار زیباری، وزیر امورخارجه عراق به تهران و دیدار وی با مقامات ایرانی، سرانجام هفته گذشته رییس جمهوری اسلامی اعلام کرد که ایران در این نشست شرکت خواهد کرد.

حضور وزیر امور خارجه ایران در نشست شرم الشیخ با استقبال ایالات متحده و عراق روبرو شد و جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا نیر اعلام کرد که احتمالا دیداری رودررو میان نمایندگان دو کشور صورت خواهد گرفت.

کاندولیزا رایس، نیز اظهار امیدواری کرده بود که در این اجلاس گفت وگویی رودرو با همتای ایرانی خود داشته باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که اگر ما با یکدیگر روبرو شویم من قطعا در ارتباط با آنچه رخ خواهد داد مودبانه برخورد می کنم.

محمود احمدی نژاد نیز روز چهارشنبه بر اساس نقل قولی که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از وی مخابره کرده است گفت که ایران از «گفت وگوی صادقانه» با آمریکا در نشست شرم الشیخ استقبال می کند.

رییس جمهوری اسلامی که در سیرجان سخن می گفت در عین حال هشدار داد که این اشتباه خواهد بود اگر کسانی که خواهان مذاکره هستند فکر می کنند می توانند از طریق گفت وگو اهداف خود را درباره پرونده هسته ای ایران محقق کنند.

براساس گزارش منابع مصری، احتمالا کاندولیزا رایس روز پنج شنبه با وزیر امور خارجه سوریه ملاقاتی خواهد داشت.

ایالات متحده همواره سوریه و ایران را متهم کرده که با حمایت از تروریسم بین الملل به شورشیان در عراق یاری رسانده و آنها را مجهز به مواد منفجره قوی می کند که در راه کشتن سربازان آمریکایی و شهروندان عراقی به کار می رود.فارسی

رادیو فردا

پشیله‌یه‌ک بێچووه‌ سه‌گێکی‌ بوو

 

 

روژی یه‌کشه‌ممه‌ 29/4، له‌ روداوێکی‌ سه‌رسوڕهێنه‌ردا له‌ شاری‌ ژێنگاژۆ_ی‌ وڵاتی‌ چین ، پشیله‌یه‌کی‌ مالًی‌ بێچووه‌ سه‌گێکی‌ بوو. ئه‌م روداوه‌ سه‌رنجی‌ دانیشتوانی‌ شاره‌که‌ی‌ راکێشاوه‌و په‌یتا په‌یتا رووده‌که‌نه‌ ماڵی‌ خاوه‌ن پشیله‌که‌ بۆ بینینی‌ ئه‌و بێچووه‌ سه‌گه‌.
ژانگ قیمین که‌خاوه‌نی‌ پشیله‌که‌یه‌ رایگه‌یاند "ئه‌و پشیله‌ دایکه‌یه‌ 4 بێچوی‌ بووه‌، یه‌کێکیان له‌وانی‌ تر جیاوازه‌و کلکی‌ که‌مێک له‌کلکی‌ ئه‌وانی‌ تر کورتتره‌ و ده‌م و لوت و چنگه‌کانی‌ به‌ته‌واوه‌تی‌ له‌هی‌ سه‌گ ده‌چن."
خاوه‌نی‌ پشیله‌که‌ رایگه‌یاند که‌ دوو ساڵ زیاتره‌ ئه‌و پشیله‌یه‌ی‌ هه‌یه‌و چه‌ند جارێکی‌ تر زاوه‌، به‌ڵام ئه‌مه‌ یه‌که‌م جاره‌ سه‌گی‌ ببێت و راشیگه‌یاند رێگه‌ی‌ به‌پشیله‌که‌داوه‌ به‌ئاره‌زووی‌ خۆی‌ بچێته‌ ده‌ره‌وه‌و تێکه‌ڵ به‌ پشیله‌ی‌ تر ببێت و زۆرجاریش به‌درێژایی‌ شه‌و له‌ده‌ره‌وه‌ ماوه‌ته‌وه‌....کردی

kurdsat.tv

'مذاکره کننده هسته ای سابق ایران بازداشت شد'

حسین موسویان - عکس از خبرگزاری فارسحسین موسویان از اعضای ارشد گروه مذاکره کننده هسته ای ایران بود
 
 
براساس برخی گزارشها، حسین موسویان، از اعضای گروه سابق مذاکره کننده هسته ای ایران در تهران بازداشت شده است.

خبرنگار بی بی سی در تهران از قول منابعی که خواسته اند نام آنان فاش نشود گزارش می کند که دیروز (اول مه) هشت مأمور امنیتی به خانه آقای موسویان در تهران مراجعه کردند و او را با خود بردند.

علت بازداشت احتمالی حسین موسویان و محل بازداشت وی رسماً مشخص نشده اما خبرگزاری جمهوری اسلامی، به نقل از منبعی آگاه و بدون ذکر نام او، دلیل بازداشت آقای موسویان را مسائل امنیتی عنوان کرده اما برخی از دیگر خبرگزاریها نیز به نقل از منابع آگاه خود، دلیل این بازداشت را مسائل مالی گزارش کرده اند.

در زمانی که حسن روحانی سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرستی مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی را بر عهده داشت، آقای موسویان عضو این شورا و از جمله اعضای ارشد گروه مذاکره کننده ایران بود.

کوتاه مدتی پس از انتخاب محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری، آقای روحانی از سمت خود به عنوان دبیر شورای امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته ای ایران برکنار و علی لاریجانی به جای وی به هر دو سمت منصوب شد.

اخیراً آقای موسویان در مصاحبه ای با خبرگزاری دانشجویان ایران مذاکرات هسته ای ایران در دوره سرپرستی آقایان روحانی و لاریجانی را ارزیابی کرده و این دو دوره را "دو بال هسته ای ایران" توصیف کرده بود.

در این مصاحبه آقای موسویان اظهار داشت که در دوره آقای روحانی، حرکت در زمینه پیشرفت فنی در برنامه هسته ای بکندی صورت گرفت اما، به گفته وی، فضای سیاسی، حقوقی و امنیتی در کنترل بود در حالی که در زمان سرپرستی آقای لاریجانی، عملیاتی کردن توان غنی سازی سرعت گرفت اما در مقابل، ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد کشور را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی در عین حال تأکید کرد که حتی در صورتی که به جای آقای احمدی نژاد، آقای رفسنجانی به ریاست جمهوری برگزیده می شد، بازهم برنامه غنی سازی ادامه می یافت.

آقای موسویان در زمان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی سفیر ایران در آلمان و پیش از آن نیز سفیر جمهوری اسلامی در روسیه بود و به عنوان یکی از طرفداران آقای رفسنجانی شهرت دارد.

وی اخیراً به عنوان معاون پژوهشهای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول به کار بوده است.....فارسی

بی بی سی

بازداشت شهروندان در بازرگان و سیه چشمه

 


بازرگان: تعدادی از شهروندان از جمله ولی حاجی پور، رضا عمری و مریم جنکالو و سه جوان روستایی به نامهای احمد، محمد و بشیر به اتهام فعالیت سیاسی و ارتباط با احزاب کرد دستگیر شده اند.


گزارشگران سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان(PRMMK): نیروهای امنیتی طی هفته های اخیر تعدادی از شهروندان شهر بازرگان از جمله ولی حاجی پور، رضا عمری و مریم جنکالو را بازداشت کرده اند. نامبردگان به اتهام فعالیت سیاسی و ارتباط با احزاب کرد دستگیر شده اند. در همین رابطه تعدادی از روستائیان نیز از جمله سه جوان اهل روستای"موخور" از تابع سیه چشمه به نامهای احمد، محمد و بشیر با اتهامی مشابه، از سوی نیروهای امنیتی دستگیر و تحت فشارهای جسمی و روحی قرار گرفته اند. ....کردی


 


مرکز اطلاع رسانی گزارشگران سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان

ئێران بڕیاری به‌شـداریکردن له‌ کۆنفرانسه‌ نێونه‌ته‌وه‌یـیه‌که‌

Iran

کاربه‌ده‌سـتانی عێراقی ده‌ڵێن مه‌حمود ئه‌حمه‌دی نه‌ژاد سه‌رۆکی ئێران ڕۆژی یه‌کشه‌ممه‌

پـشـتڕاستی کردۆته‌وه‌ که‌ حکومه‌تی وڵاته‌که‌ی به‌شـداری له‌و کۆنفرانسه‌ سه‌ره‌کیـیه‌ نێونه‌ته‌وه‌یی‌یه‌دا ده‌کات که‌ له‌م هه‌فته‌یه‌دا له‌ وڵاتی میسر سه‌باره‌ت به‌ عێراق سـازده‌درێت.

له‌ ڕاگه‌یاندنێـکی ئۆفیسی نوری ئه‌لمالکی سه‌رۆک وه‌زیری عێراقدا هاتووه‌ سه‌رۆکی ئێران له‌ په‌یوه‌ندیـیه‌کی ته‌له‌فۆنیدا به‌ ڕێبه‌ری عێراقی گوتووه‌ تاران به‌شـداری له‌و کۆنفرانسه‌دا ده‌کات.

ئه‌م ڕاگه‌یاندنه‌ به‌ ماوه‌یه‌کی که‌م پاش ئه‌وه‌ هات که‌ ئێران گوتبووی گه‌وره‌ کاربه‌ده‌ستی ئاسایشی نیشـتیمانی خۆی عه‌لی لاریجانی ده‌نێرێت بۆ به‌غدا بۆ گفتوگۆکردن له‌سه‌ر ئه‌و کۆنفرانسه‌.

ئه‌م کۆنفرانسه‌ دوو ڕۆژیـیه‌ ڕۆژی پـێـنجشه‌ممه‌ له‌ شه‌رم ئه‌لشه‌یخی وڵاتی میسر ده‌ستپـێـده‌کات.

کۆنده‌لیزا ڕایس وه‌زیری ده‌ره‌وه‌ی ئه‌مریکا به‌شـداری له‌م کۆنفرانسه‌دا ده‌کات شـان به‌ شـانی نوێنه‌رانی وڵاتانی دراوسێی عێراق و نه‌ته‌وه‌ یه‌کگرتووه‌کان.

له‌ لایه‌کی تریشه‌وه‌ گه‌وره‌ سه‌رکرده‌ی له‌شـکری ئه‌مریکا له‌ عێراق هێزی تایبه‌تی ئه‌لقودسی ئێران به کۆمه‌کـکردنی ڕێـکخراوێـکی نهێنی ناو‌ عێراق‌ گوناهبار ده‌کات

تاکید د. "برهم احمد صالح" و "گل" بر تقویت روابط عراق و ترکیه

 

 

 

 

دکتر "برهم احمد صالح" به حضور ترکیه و همسایه های عراق در نشست شرم الشیخ تاکید کرد.

به منظور بررسی روابط دو جانبه روز سه شنبه "عبدالله گل" وزیر امور خارجه ترکیه و نامزد حزب عدالت و توسعه برای احراز پست ریاست جمهوری آینده ترکیه در یک تماس تلفنی با دکتر "برهم احمد صالح" معاون نخست وزیر عراق بر تقویت روابط دو جانبه میان ترکیه و عراق تاکید کرد.

در این تماس تلفنی دکتر برهم احمد صالح جزئیات نشست شرم الشیخ که قرار است ابتدای ماه آینده مصر برگزار گردد تشریح و بر حضور ترکیه و کشورهای همسایه عراق در این نشست تاکید کرد.فارسی

اتهادیه میهنی کردستان

راپۆرتێکی UNره‌خنه‌ له‌ دۆخی مافی مرۆڤ له‌کوردستان وعیراق ده‌گرێ

 

 

به‌غدا، ئاسۆ:
له‌ دوا ڕاپۆرتی‌ نه‌ته‌وه‌ یه‌کگرتووه‌کاندا که‌ دوێنێ‌ ده‌رچوو خراپی‌ ڕه‌وشی مافی مرۆڤ له‌ کوردستان و عیراق ڕوونده‌کاته‌وه‌.
له‌ باره‌ی‌ ئه‌و راپۆرته‌وه‌ ئاسۆ له‌ هه‌ندێک سه‌رچاوه‌ی ئاگاداره‌وه‌ زانیاری وه‌رگرتووه‌ له‌ فایلی کوردستاندا جه‌خت ده‌کاته‌ سه‌ر خراپی ڕه‌وشی ده‌ستگیرکراوان، بابه‌ته‌کانی ئه‌شکه‌نجه‌ و گرتنی بێ ڕێوشوێنی یاسایی و شوبهه‌ی تیرۆرکاریی و ڕه‌وشی پێشێلکردنی ئازادی ڕۆژنامه‌وانیی و گوشار خستنه‌سه‌ر ڕۆژنامه‌نووسان و پێشێلکردنی مافی که‌مینه‌ی وه‌کو ئێزدییه‌کان. هه‌روه‌ها دۆخی تورکمانه‌کان و عه‌ره‌به‌کانی که‌رکوک ڕه‌خنه‌ ده‌کات.
له‌ فایلی عیراقیشدا چاوه‌ڕێده‌کرێت پێشێلکاری حکومه‌تی عیراق له‌بواری مافی مرۆڤ و کوشتن له‌سه‌ر ناسنامه‌و ململانێی تایفه‌گه‌ری و توندوتیژی تیرۆریسته‌کان و میلیشیاکانی یاداشت بکات.
سه‌رچاوه‌که‌یه‌ک که‌ نه‌یویست ناوه‌که‌ی ئاشکرا بکرێت ڕوونیکرده‌وه‌ (یاداشتکردنی پێشێلکارییه‌کانی مافی مرۆڤ له‌ کوردستان و عیراق که‌ له‌لایه‌ن نووسینگه‌ی مافی مرۆڤی سه‌ر به‌ نێرده‌ی نه‌ته‌وه‌ یه‌کگرتووه‌کان بۆ یارمه‌تیدانی عیراقه‌وه‌ ئاماده‌ ده‌کرێت دووه‌م ڕه‌خنه‌ی جیددی ده‌بێ‌ له‌ ئه‌زموونی سیاسیی کوردستان و ده‌سه‌ڵاتی هه‌ڵبژێراوی حکومه‌تی عیراق به‌تایبه‌تی دوای ڕاپۆرته‌ توندو هه‌مه‌لایه‌نه‌که‌ی وه‌زاره‌تی ده‌ره‌وه‌ی ئه‌مه‌ریکا که‌ ئه‌ویش به‌ده‌وری خۆی تۆمارێکی ڕه‌شی بۆ کوردستان و عیراق پڕ کردبۆوه‌( .
پێشبینی ده‌کرێ‌ له‌و ڕاپۆرته‌دا ئیجرائاته‌کانی (حکومه‌تی هه‌رێمی کوردستان که‌ له‌ کارنامه‌ی خۆیدا جه‌ختی له‌سه‌ر مافی مرۆڤ و دیموکراسیی و ئازادی ڕۆژنامه‌گه‌ری کردۆته‌وه‌) بۆ به‌رگرتن له‌ پێشێلکاریی مافی مرۆڤ به‌سست و ناکاریگه‌ر بناسرێت. هه‌روه‌کو هه‌مان شت سه‌باره‌ت به‌کاری په‌رله‌مانی کوردستان بۆ توندوتیژی به‌رامبه‌ر ژنان و پێشێلکاری مافی مرۆڤ. هاوکات له‌وه‌ختێکدا عیراق سه‌رقاڵی دابینکردنی هاوکارییه‌ بۆ چاکسازیی ئابووریی و سیاسیی له‌به‌ر ڕۆشنایی کۆنگره‌ی شه‌رم شێخ تایبه‌ت به‌ په‌یماننامه‌ی نێوده‌وڵه‌تی، ڕه‌نگه‌ ئه‌م ڕاپۆرته‌ ئیحراجییه‌ک بۆ حکومه‌ته‌که‌ی مالیکی دروست بکات.
نوسینگه‌ی نه‌ته‌وه‌ یه‌کگرتوه‌کان هه‌ر سێ مانگ جارێک ڕاپۆرت له‌سه‌ر ڕه‌وشی مافی مرۆڤ ئاماده‌ ده‌کات ئه‌مه‌ش هه‌مان بیروڕا ته‌ئکید ده‌کاته‌وه‌ که‌ باڵیۆز ئه‌شره‌ف قازی له‌ دیدارێکی ئاسۆدا ده‌ربڕی. له‌و دیداره‌دا که‌ له‌چه‌ند رۆژی داهاتوو بڵاوده‌بێته‌وه‌و تایبه‌ت بوون به‌ ڕۆڵی نه‌ته‌وه‌ یه‌کگرتووه‌کان "له‌ چوار فایلی پێداچوونه‌وه‌ی ده‌ستوور، کۆنگره‌ی شه‌رم شێخ، نه‌ته‌وه‌ یه‌کگرتووه‌کان و کوردستان و مه‌سه‌له‌ی که‌رکوک" قازی دووپاتیکرده‌وه‌ ڕێزگرتن له‌ مافی مرۆڤ و لایه‌نی ئینسانی پرۆسه‌ی عیراق به‌شێکه‌ له‌ ئه‌رکه‌کانی نێرده‌ی یوئێن به‌پێی بڕیاری (1546)ی ئه‌نجومه‌نی ئاسایش نێوده‌وڵه‌تی له‌ (2004)دا.
به‌گوێره‌ی ئاگاداری ئاسۆ ڕاپۆرته‌که‌ی یوئێن له‌ چه‌ند شوێنێک چاودێریی هه‌ڵسوکه‌وتی ده‌زگاکانی ئاسایش له‌ هه‌ولێر، سلێمانی و دهۆک و ده‌زگاکانی ئه‌منیه‌تی که‌رکوک به‌رامبه‌ر ڕۆژنامه‌نوسان و که‌ناڵه‌کانی ڕاگه‌یاندن کردووه‌. بۆ نموونه‌ هه‌ڵسوکه‌وت له‌گه‌ڵ ڕۆژنامه‌وانێکی تۆڕی کوردستان ئۆنلاین له‌ که‌لار... داخستنی ڕادیۆی یه‌کگرتووی ئیسلامی له‌ ئاکرێ له‌لایه‌ن ئاسایشه‌وه‌، کێشه‌ی شاهۆ خالد، دیلمان سه‌لاح له‌ هه‌رێمی کوردستان و ڕفاندنی ڕۆژنامه‌وانی تورکمانی ته‌لال هاشم بیرقدار له‌ که‌رکوک که‌ تا ئێستاش چاره‌نووسی دیار نییه‌و ده‌ستگیرکردنی و لێدانی ڕۆژنامه‌وانی کورد شوان سه‌لاحه‌دین که‌ خه‌ریکی ڕۆماڵکردنی ڕووداوه‌که‌ی ڕه‌حیماوا بووه‌و چه‌ند نموونه‌یه‌کی تر.
هه‌ر له‌و چوارچێوه‌یه‌دا نه‌ته‌وه‌ یه‌کگرتووه‌کان له‌و راپۆرته‌یدا ئاماژه‌ بۆ خراپی‌ ره‌وشی‌ ئازادی‌ راده‌ربڕین ده‌کات که‌ کایگه‌ری‌ خراپی‌ خستۆته‌سه‌ر میدیاکان‌و کارمه‌ندانی‌ دامه‌زراوه‌ میدیاییه‌کان‌و که‌مینه‌ ره‌گه‌زیی‌‌و ئاینی‌ ته‌نانه‌ت که‌سانی‌ ئه‌کادیمی‌‌و پسپۆڕیش. به‌و پێیه‌ی‌ ئه‌گه‌ر راشکاوانه‌ گوزارشت له‌ بیر‌وراِ‌و بۆچوونه‌کانی‌ خۆیان بکه‌ن ده‌بنه‌ ئامانجی‌ توندڕه‌وه‌ ئاینی‌‌و گروپه‌ چه‌کداره‌کان.
هه‌روه‌کو نموونه‌ی ته‌عه‌داکردن له‌ ئێزدییه‌کان و ده‌ستنیشانکردنی دیارده‌ی توندوتیژی و خۆکوشتنی ژنان و دیارده‌ی ده‌ستگیرکردن له‌سه‌ر شوبهه‌ی په‌یوه‌ندی به‌ڕێکخراوه‌ ئیسلامییه‌ کورده‌کانه‌وه‌و چه‌ندین نموونه‌ی تر. به‌شێکی تر له‌ره‌خنه‌کانی راپۆرته‌که‌ پێکدێنن.
له‌ به‌شێکی‌ دیکه‌ی‌ راپۆرته‌که‌دا شکستخواردنی‌ دامه‌زراوه‌ یاسا پارێز‌و جێبه‌جێکارانی‌ له‌ پاراستنی‌ گیان‌و که‌رامه‌تی‌ عیراقییه‌کان خراوته‌ روو. ئه‌مه‌ سه‌ره‌ڕای‌ ئاماژه‌ کردن بۆ لاوازی‌ ده‌سه‌ڵاتی‌ قه‌زا به‌رامبه‌ر به‌ گرتن ‌و ده‌ستبه‌سه‌رکردن‌و هه‌ڵسوکه‌وت له‌گه‌ڵ گیراو‌و ده‌ستبه‌سه‌ره‌کان.
راپۆرته‌که‌ نیگه‌رانی‌ نارده‌ی‌ نه‌ته‌وه‌یه‌کگرتووه‌کانی‌ سه‌باره‌ت به‌و پێشێلکارییانه‌ش خستۆته‌ڕوو که‌ له‌لایه‌ن گروپه‌ یاخی‌‌و چه‌کداره‌کانه‌وه‌ له‌ عیراق دژ به‌ هاووڵاتیان‌و فه‌رمانبه‌رانی‌ ده‌وڵه‌ت‌و جێبه‌جێکه‌رانی‌ یاسا ئه‌نجام ده‌درێتن.کردی...

 

 

asoxandan

 

په‌رده‌ له‌سه‌ر په‌یکه‌ری‌ "محه‌ممه‌د قازی‌" لادرا

 

 

 

کوردستان میدیا: به‌پێی‌ هه‌واڵی‌ ناوه‌ندی‌ خه‌به‌ریی‌ PDKI، رۆژی‌ دووشه‌ممه‌، 3ی‌ بانه‌مه‌ڕی‌ 1386، په‌رده‌ له‌سه‌ر په‌یکه‌ری‌ وه‌رگێڕی‌ ناسراو، "محه‌ممه‌د قازی‌" له‌ گه‌ڕه‌کی‌ زانکۆی‌ ئازادی‌ مه‌هاباد لادرا.
له‌ رێوڕه‌سمێک دا که‌ به‌و بۆنه‌وه‌ پێک هاتبوو، به‌شێک له‌ مامۆستایان‌و خوێندکارانی‌ زانکۆی‌ ئازادی‌ مه‌هاباد‌و خه‌ڵکی‌ ئه‌م شاره‌ به‌شداربوون. له‌و رێوڕه‌سمه‌دا ئه‌حمه‌د قازی‌، دۆست‌و خزمی‌ محه‌ممه‌د قازی‌ چه‌ند وته‌یه‌کی‌ پێشکه‌شی‌ به‌شداران کرد.
شیاوی‌ وتنه‌ په‌یکه‌ری‌ ئاماژه‌پێ‌کرا‌و له‌لایه‌ن په‌یکه‌رتاشی‌ به‌ناوبانگ، هادی‌ زیائه‌دینییه‌وه‌، سازکراوه‌.کردی

نطق پیش از دستور شجاع پوریان

  استیضاح دولت احمدی نژاد
از سوی فراکسیون اقلیت مجلس
 
 
 
 

 

شجاع ‌‏پوریان عضو فراکسیون اقلیت مجلس‌‏هفتم، روزگذشته با انتقاد شدید از عملکرد دولت‌‏ نهم و آسیب‌‏های جدی ناشی از این عملکرد به حوزه‌‏های فرهنگی، سیاستی، اقتصادی و اجتماعی کشور، در نطق پیش از دستور خود، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اعتقادات ما حکم می‌‏کند که به تکلیف شرعی، قانونی و قسمی که یاد کرده‌‏ایم، وفادار باشیم و پیش از آنکه کشور به نقطه‌‏ای غیرقابل برگشت برسد، به رسالت تاریخی و دینی خود عمل کنیم و اجازه ندهیم پیش از این به کیان ملک و ملت آسیب وارد شود.

دولت نهم علیه سیاست‌‏های مدون تجربه شده نظام شورید و خود به دنبال انداختن طرح نو برآمد و سیاست آزمون و خطا را پیشه کرد. نه تنها در تحقق شعارها و وعده‌‏های انتخاباتی‌‏اش وامانده بلکه نگاهی به حوزه‌‏های مختلف سیاست داخلی و خارجی، اقتصاد و معیشت مردم نشان می‌‏دهد که لطمات جدی نیز به دستاوردهای گذشته نظام وارد آمده و کشور در شرایطی قرار گرفته که اسباب نگرانی برای غالب دلسوزان و بزرگان نظام را فراهم آورده است.

واقعیات موجود بر عادی‌‏ترین شهروندان جمهوری اسلامی پوشیده نمانده و کار به جایی رسیده که به رغم تعلقات فکری و هم‌‏سویی دولت و مجلس، اغلب نمایندگان شاخص اصولگرای مجلس تاب مستوری را از دست داده و بیشترین حجم انتقادات از دولت را به خود اختصاص داده‌‏اند.
رشد نقدینگی بر اساس اظهارات مسوولان بانک مرکزی در سال 85 به 45% افزایش یافته که با احتساب رشد نقدینگی در سال 86 به حدود 65 هزار میلیارد تومان در دو سال گذشته رسیده است.
نتیجه این امر گرانی‌‏های لجام‌‏گسیخته و مهارنشدنی مایحتاج عمومی بویژه گرانی حداقل 40 درصدی در بخش زمین و مسکن بوده است.

معلوم نیست اگر درآمدهای نفتی که در سال 85 به بالاترین سطح خود در تاریخ کشور رسیده است، نبود و دولت با واردات حداکثری که پس از انقلاب بی‌‏سابقه بود، به تنظیم مقطعی بازار مبادرت نمی‌‏کرد، چه بر سر مردم می رفت و دامنه گرانی‌‏ها تا کجا کشیده می‌‏شد. امروز طبق گزارش‌‏های مرکز پژوهش‌‏های مجلس نرخ تورم کشور به مرز 23% رسیده است.

شعارهای تکراری و وعده‌‏های دست‌‏نیافتنی که سفرهای تبلیغاتی رییس‌‏جمهور را به یاد می‌‏آورد برای کشور تولید، برای بیکاران شغل و برای محرومان نان و عدالت به ارمغان آورده است؟

چه کسی مسوول افزایش خیره کننده واردات کالاهای مصرفی از جمله میوه‌‏جات به قیمت از بین رفتن تولید ملی و اشتغال داخلی است؟ واردات 2 میلیون تن شکر توسط چه کسانی و به دستور چه افرادی تحت نظارت چه دستگاههایی انجام شده است؟ در نتیجه واردات بی‌‏رویه شکر،‌‏ امروز صنایع نیشکر در خوزستان در حال نابودی است و خیل عظیم کارگران این واحدها به بیکاران امروزی افزوده خواهند شد. باید پرسید سود کلان حذف تعرفه گمرکی و یا کاهش اخیر و بی‌‏سابقه تعرفه واردات به جیب چه کسانی رفته است؟

آیا این اقدامات مصداق به یغما رفتن حقوق ملت و بیت‌‏المال و تشکیل مافیای جدید اقتصادی نیست؟ وضعیت آموزش و پرورش به جایی رسیده که جمعی از همکاران را به استفاده از ابزار استیضاح ترغیب کرده است، وضعیت اسف‌‏بار وزارت علوم و دانشگاهها با هیچ دوره‌‏ای قابل مقایسه نیست. در حوزه ارشاد بار دیگر ممیزی‌‏های سلیقه‌‏ای و عدم اجازه نشر آثار اندیشمندان قوت گرفته و دولت برای برگزاری نمایشگاه بین‌‏المللی کتاب غائله‌‏ای براه انداخته که به سرگردانی دهها ناشر معتبر انجامیده است. آیا با این رویکرد می‌‏توان به قطب اول علمی منطقه تبدیل شد؟

در مقوله سیاست‌‏خارجی هیجان‌‏زدگی و دیپلماسی تبلیغاتی و شعارها جای حکمت و مصلحت و دوراندیشی را تنگ کرده تا جایی که بیشترین بیانیه‌‏ها و قطعنامه‌‏های شورای امنیت در طول تاریخ کشور علیه ایران صادر شده است و روز به روز به دامنه تحریم ها علیه کشور افزوده می‌‏شود.
از برگزاری همایش هولوکاست نیز جز آسیب زدن به منابع و اعتبار ملی حاصلی به دست نیامد و آزادی پر حاشیه ملوانان انگلیسی هم بر شکوه این ملت نیفزود و در یک کلام از کشوری که منادی صلح و گفت‌‏وگوی تمدن‌‏ها بود، به کشوری که مخل امنیت جهانی قلمداد می‌‏شود، تنزل یافته‌‏ایم.فارسی

پیک نت