اخبار به زبان کردی و فارسیsipanixelat

به سیپانی خلات خوش آمدین

اخبار به زبان کردی و فارسیsipanixelat

به سیپانی خلات خوش آمدین

جێگری سه‌رۆکی حکومه‌ت داوای کرد کێشه‌ سنوورییه‌کان له‌گه‌ڵ ده‌وڵ

 

 

جێگری سه‌رۆکی حکومه‌ت داوای کرد کێشه‌ سنوورییه‌کان له‌گه‌ڵ ده‌وڵه‌تانی دراوسێدا به‌ گفتوگۆ چاره‌سه‌ر بکرێت

 

به‌ڕێز عومه‌ر فه‌تاح جێگری سه‌رۆکی حکومه‌تی هه‌رێمی کوردستان رایگه‌یاند جارێکی دی، نوێنه‌ری هه‌رێمی  کوردستانیان له‌ تاران بانگهێشت کردووه‌ و ناڕه‌زایی هه‌رێمی کوردستانیان له‌ به‌رامبه‌ر تۆپبارانکردنی ناوچه‌ سنوورییه‌کانی هه‌رێمدا به‌ کۆماری ئیسلامی ئێران راگه‌یاندووه‌. جێگری سه‌رۆکی حکومه‌ت له‌ به‌رنامه‌یه‌کی تایبه‌ت که‌ له‌ که‌ناڵی ئاسمانی کوردسات په‌خشکرا، رایگه‌یاند: حکومه‌تی هه‌رێم ده‌یه‌وێت به‌ گفتوگۆ کێشه‌کان له‌گه‌ڵ ده‌وڵه‌تانی دراوسێدا چاره‌سه‌ر بکرێت و وتی به‌ ڕاستی چاوه‌ڕێی ئه‌وه‌ نه‌بووین جمهوری ئیسلامی ئێران تۆپبارانی ئه‌و گوندانه‌ بکات که‌ په‌یوه‌ندی باشیان له‌گه‌ڵ کۆماری ئیسلامی دا هه‌یه‌. عومه‌ر فه‌تاح سه‌باره‌ت به‌ رێکه‌وتنی ستراتیژی نێوان (ی.ن.ک) و (پ.د.ک) وتی: ئێستا کار ده‌کرێت بۆ ئه‌وه‌ی ئه‌و په‌یوه‌ندییانه‌ له‌سه‌ر ئاستی کۆمه‌ڵانی خه‌ڵکی کوردستانیش ره‌نگدانه‌وه‌ی هه‌بێت. کردی

http://www.kurdpress.org/nwe/z43.htm

دانشگاه کلمبیا سخنرانی احمدی نژاد را برغم مخالفتها اجرا خواهد کر


210_Iran_Ahmadinejad_28Aug0

دانشگاه کلمبیای نیویورک میگوید برنامه میزبانی از محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران برای ایراد سخنرانی اجرا خواهد کرد، هرچند که مقامات محلی و گروههای مدافع حقوق بشر به چنین اقدامی معترض اند. بموجب این برنامه احمدی نژاد روز دوشنبه، در جریان سفر به نیویورک برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در دانشگاه کلمبیا نیز سخنرانی میکند، و قرار است به پرسش های مستمعین هم پاسخ بدهد.

کریستین کوئین رئیس انجمن شهر نیویورک میگوید دانشگاه کلمبیا بهتر است دعوت از رئیس جمهوری ایران را پس بگیرد. خانم کوئین احمدی نژاد را متهم کرد که میخواهد از یک صحنه جهانی برای نشر افکاری استفاده کند که وی آنها را برانگیزنده نفرت و خصومت توصیف کرد.

گروههای یهودی نیز با برنامه ای که برای حضور احمدی نژاد ترتیب داده شده است مخالف اند. او هولوکاست را که مظهر کشته شدن میلیونها یهودی در دوران آلمان نازی است، یک افسانه خوانده و همچنین گفته است اسرائیل باید از نقشه جهان محو شود.

رئیس دانشگاه کلمبیا میگوید حضور احمدی نژاد در چارچوب یک سنت قدیمی این دانشگاه انجام میگیرد که بحث های شدید را تشویق میکند.

کاخ سفید روز جمعه نظرات احمدی نژاد را نگران کننده و خطرناک توصیف کرد، اما یک سخنگو گفت آمریکا کشوری است که در آن مردم می توانند عقیده خود را به زبان بیاورند. وی گفت چه خوب بود اگر بعضی کشورهائی که از این امتیاز در آمریکا استفاده میکنند، به مردم خود نیز اجازه رفتاری مشابه میدادند.

اختلاف نظر بر سر حضور آقای احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا، ادامه ای از درخواست جنجال برانگیز رئیس جمهوری ایران برای نثار تاج گل بر جایگاه مرکز ویران شده جهانی تجارت در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر است. پلیس نیویورک با تاکید بر نگرانی های امنیتی این درخواست را رد کرده است.

پرزیدنت بوش روز پنجشنبه گفت درک میکند چرا پلیس نمی خواهد رهبر کشوری که به گفته او دولت آن بانی ترور است، از این جایگاه دیدن کند. رهبران حقوق مدنی و بستگان قربانیان حملات تروریستی نیز با درخواست آقای احمدی نژاد مخالفت کرده اند.فارسی

http://www.voanews.com/persian/2007-09-21-voa17.cfm

نیروهای ارتش آمریکا یکی از اعضای هیات ایرانی اعزامی به سلیمانیه

نیروهای ارتش آمریکا یکی از اعضای هیات ایرانی اعزامی به سلیمانیه را دستگیر کردند
Kurdistan TV

KTV - نیروهای ارتش آمریکا روز گذشته با حمله به یکی از هتل های سلیمانیه به نام " سلیمانیه پالاس" یکی از اعضای هیات ایرانی اعزامی از سوی استانداری کرمانشاه به سلیمانیه را بازداشت کردند.

نیروهای آمریکایی پس از دستگیری این فرد ایرانی به نام "فرهادی" وی را به مکان نامشخصی انتقال داده اند و محل دقیق نگهداری وی مشخص نیست

فرهادی روز سه شنبه در راس یک هیات اقتصادی ایرانی و به دعوت مقامات حکومت اقلیم کردستان به سلیمانیه سفر کرده بودند.

به گفته مدیر کل پلیس امنیت سلیمانیه، نیروهای آمریکایی بدون آگاهی حکومت اقلیم کردستان دست به این اقدام زدند؛ این در حالی است که مسوؤلیت کنترل امنیت کردستان رسماً به نیروهای اقلیم واگذار شدده است.

ناظم دباغ، نماینده اتحادیه میهنی کردستان عراق، در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی – خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ در مورد اقدام اخیر نیروهای آمریکایی در بازداشت مشاور استاندار کرمانشاه که در راس هیاتی اقتصادی به دعوت مقامات حکومت اقلیم کردستان به شهر سلیمانیه سفر کرده بود، خاطرنشان کرد: " ما تا این لحظه پیگیر این موضوع هستیم و این کار را محکوم می ‌کنیم و در این خصوص اعتراضات شدیدی به آمریکایی ‌ها نیز کرده‌ایم."

وی ادامه داد: " پرونده امنیتی شمال عراق به حکومت اقلیم تحویل داده شده و لذا نباید آمریکایی ها به این کار اقدام می‌کردند و ما انتظار داریم در اسرع وقت این میهمان ایرانی حکومت اقلیم آزاد شو"د.

دباغ در خصوص دلایل این اقدام آمریکایی‌ها تصریح کرد:« دلیل این کار نبود اطلاعات کافی و همچنین دادن اطلاعات غلط به آمریکایی ها بوده است

http://www.kurdistantv.net/nivisekfar.asp?ser=140&cep=1&nnimre=26285

بابا آب داد و بابا نان داد روحیه استعماری دارد"

خبرگزاری حکومتی ایرنا: نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرکرد تاکید کرد: الفبای قرآنی بایستی از سوی معلمان مدارس به دانش‌آموزان به صورت هنرمندانه آموزش شود.

آیت‌الله"محمدرضا ناصری یزدی نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد در دیدار روسای آموزش و پرورش مناطق ‪۱۷‬گانه چهارمحال و بختیاری گفت: "بابا آب داد" و"بابا نان داد" روحیه استعماری دارد و یک برنامه‌از پیش‌تعیین شده برای دانش‌آموزان است لذا باید به جای آن از "خدا نان داد" و" خدا آب داد" در نظام تعلیم و تربیت استفاده کرد.

امام جمعه شهرکرد درآستانه بازگشایی مدارس در جمع مدیران آموزش و پرورش افزود روشهای آموزشی علمی باید مبتنی بر گرایشهای دینی و تربیتی باشد.

ناصری یزدی، توجه به پوشش مناسب دانش آموزان را در فصل بازگشایی مدارس خواستار شد و گفت: حجاب دانش‌آموزان، آنان را از گناه باز می‌دارد.فارسی

http://www.iranpressnews.com/source/029982.htm

'فریاد شادی' مردم کرد

 
نمایی از فیلم نیوه مانگ
 
 
 
چهارمین فیلم سینمایی بهمن قبادی فیلمساز ایرانی مانند سه فیلم پیشین او به درد و رنج مردم کرد می پردازد و باز مانند سه فیلم قبلی، نه به کردهای یک کشور بلکه به سرگذشت مردم اقلیمی یگانه و بزرگتر به نام "کردستان" نظر دارد.

فیلم در روستایی در کردستان ایران شروع می شود. کاکو کردی سرزنده و ساده دل است که از کار رانندگی اتوبوس روزگار می گذراند، اما به هنر موسیقی، به ویژه موسیقی سنتی مردم خود علاقه ای وافر دارد. او در گیر و دار یک معرکه جنگ خروس با تلفن همراه (موبایل) پیامی از "استاد مامو" دریافت می کند.

استاد مامو موسیقی دان یا نوازنده ای سالخورده است که همه کردهای هنردوست، مانند کاکو او را بزرگترین استاد زنده موسیقی کردی می دانند و برایش احترامی بی حد قائل هستند. او طبعا به خاطر سیاست های هنری رایج در جمهوری اسلامی از زندگی فعال هنری باز مانده است.

در عراق رژیم صدام حسین سقوط کرده است. کردهای کشور پس از تحمل دهها سال اسارت و بی‌داد، سرانجام در مناطق خود به آزادی دست یافته اند و پس از ۳۷ سال اختناق بیرحمانه توانسته اند با هویت قومی خود یگانه شوند. این رویداد تاریخی نه تنها برای کردهای عراق بلکه برای تمام کردهای منطقه که در کشورهای عراق و ایران و ترکیه و سوریه پراکنده هستند، خبری فرخنده است.

موسیقی: عنصری از هویت فرهنگی

استاد مامو که کردی اصیل و غیرتمند است، قصد دارد به گونه ای شایسته و ماندگار همبستگی خود را با کردهای عراق ابراز کند؛ پس تصمیم می گیرد با اهدای موسیقی خود سهم خود را در شکوفایی فرهنگ کرد ادا کند.

استاد مامو که از شوق آزادی کردهای عراق سر از پا نمی شناسد، در واپسین روزهای زندگی آرزویی جز این ندارد که برای هم تباران خود در آن سوی مرزهای ایران کنسرتی اجرا کند که "فریاد آزادی خلق" باشد.

این آرزو وجود استاد مامو را فرا می گیرد و او پس از تلاش و تقلای فراوان موفق می شود هم از مقامات ایران اجازه سفر به عراق را بگیرد و هم از کردهای عراق اجازه برگزاری کنسرت را در یکی از شهرهای بزرگ آن دیار.

استاد مامو ده پسر دارد که هر یک از آنها نوازنده سازی سنتی است. استاد مامو که هم حیثیت و اعتبار بسیار دارد و هم نفوذ کلامی قوی، فرزندان خود را قانع می کند که با او به این سفر پرمخاطره بروند. مامو و فرزندانش در اتوبوس کاکو جای می گیرند و از کردستان ایران به سوی مرز عراق راه می افتند.

با آغاز مسافرت گروه نوازندگان در دل طبیعت سرشار و پرتنوع کردستان، شالوده یک "فیلم جاده ای" کمابیش پرماجرا قوام می گیرد که با شور و شادی و امید شروع می شود، اما در هر قدم به یأس و اندوه و شکست نزدیک تر می شود.

استاد مامو که می داند کنسرت او بدون صدای زن جلوه و رونقی نخواهد داشت، به سراغ خواننده ای قدیمی به نام هشو می رود که "صدای آسمانی" او زبانزد همگان است. (با بازی هدیه تهرانی که به رغم گریم همچنان جوان و گیراست!)

خانم خواننده در روستایی کمابیش "رؤیایی" مسکن دارد که انبوهی از زنان زیبارو با حرکات دلفریب و جامه های رنگین آن را تسخیر کرده اند. جاگیری پیکرها و میزانسن صحنه یادآور نمایش های آیینی بهرام بیضایی در سینما و تئاتر است.

با وجود مقاومت فراوان زن خواننده، استاد مامو سرانجام موفق می شود او را نیز از کنج نومیدی و انزوا بیرون بکشد و با گروه خود همراه کند. و این البته در ایران امروز آغاز گرفتاری است. زنی تنها در میان یک دوجین مرد غریبه به عراق سفر می کند آن هم برای آواز خوانی!

وحشت سرگردانی

استاد مامو پیوسته با موجی از خیال یا "تجلی" روبروست که به گونه ای فشرده و نمادین سرنوشت او و قومش را به یادش می آورند. ترجیع بند یا موتیف مرکزی این رؤیاها تابوتی است که روی زمین لخت سرگردان است. مامو که مرگ خود را نزدیک می بیند، بارها خود را خفته در تابوتی می بیند که زنی مرموز به دشواری آن را به دنبال خود می کشد.

مامو که از شوق برپایی کنسرتی بزرگ برای کردهای عراق جانی تازه گرفته و می کوشد خوش بینی و امید را در فرزندان خود نیز زنده نگه دارد، خود به گونه ای مرموز و ناشناخته پیشاپیش ناکامی و شکست را احساس می کند.

احیای موسیقی اصیل کرد در عراق، برای مامو نوعی رسالت قدسی یا روحانی است که به رغم مخاطرات باید انجام بگیرد. موقعی خواننده زن در ته اتوبوس در حال تمرین ترانه ای پرسوز و گداز با استاد مامو است، مرزبانان ایرانی راه بر اتوبوس می بندند. صحنه ای گویا از ناتوانی آرزوهای نجیب قومی در مصاف با زور و اقتدار. زن با خفت و خواری زیر کف ماشین مخفی می شود و تخته چوبی مثل در تابوت روی او فرود می آید.

ماموران مسلح با گروه نوازندگان چون مشتی جنایتکار برخورد می کنند. به آنها توهین می کنند و سازهاشان را می شکنند. در جستجوی ماشین زن را می یابند، او را دستگیر می کنند و با خود می برند. با وجود این ضربه، مامو و فرزندانش خسته و دلشکسته به تلاش خود برای رفتن به کردستان عراق ادامه می دهند.

نزول فرشته

این فیلم هم مثل سایر فیلم های بهمن قبادی پایانی نمادین دارد و این بار غلیظ تر و افراطی تر. در مراحل پایانی سفر که مسافران در دشتهای سرد و برف پوش مناطق مرزی ایران و عراق و ترکیه به سختی پیش می روند، زنی به معنای واقعی کلمه، از آسمان بر سر آنها نازل می شود و بر سقف اتوبوس فرود می آید. این زن طبعا تنها می تواند زنی باشد خیالی یا "اسطوره ای"، یا بنا به میراث ادبی صادق هدایت "زنی اثیری"، که این بار هدایت مسافران کرد را به عهده می گیرد.

زنی فرشته وش به نام "نیوه مانگ" (یا نیمه ماه) با صدایی مرموز چون وحی یا ندایی آسمانی. او به استاد مامو و فرزندان هنرمندش می گوید که اگر به او اعتماد کنند و به همراهش بروند، می تواند آنها را به محل کنسرت برساند. شاید استعاره ای خیالی یا نمودی از فرشته ای موعود که مقدر است طبق افسانه ای مردمی به سرگردانی قوم پایان دهد.

از این پس مرز رویا و واقعیت، گذشته و آینده و نماد و اسطوره و همه چیزهای متعالی، به همراه شیرازه نه چندان محکم فیلم، به هم می ریزد.

در صحنه های پایانی فیلم مامو و فرزندان هنرمندش چون مشتی آوارگان غارت زده در کوه و کمر سرگردان مانده اند. در زمین های مرزی سه کشور ایران و عراق و ترکیه که کردها در هر سه آنها رگ و ریشه دارند، اما هیچکدام به آنها تعلق ندارد.

کابوس های خیالی مامو سرانجام تحقق می یابد، اما نه در عالم واقع، بلکه در هیئت کابوسی تیره تر: تابوت حامل او در مرزهای سه کشور کردنشین سرگردان است، و او سرانجام در آغوش مرگ لبخند می زند. کنایه به سرنوشت قومی سرگردان که برای مردن هم زمینی از آن خود ندارد؟

فیلم "نیمه ماه" در جشنواره های سینمایی بسیاری شرکت کرده و مورد ستایش قرار گرفته است. این فیلم این روزها در بیشتر شهرهای اروپایی روی اکران است.فارسی


مشخصات فیلم:

اسم اصلی فیلم: نیوه مانگ
محصول ایران و اتریش و فرانسه
تولید سال ۲۰۰۶ – اکران عمومی در اروپا ۲۰۰۷
بازیگران:
اسماعیل غفاری، الله مراد رشتیانی، هدیه تهرانی، حسن پورشیرازی، گلشیفته فراهانی و ...
طول فیلم: ۱۰۷ دقیقه
زبان اصلی: کردی و فارسی

http://www.bbc.co.uk/persian/arts/story/2007/09/070913_si-halfmoonreview.shtml

صف آرائی نظامی در مرزهای ایران


دیدار و اجلاس مهم
 6 مهرماه در واشنگتن
حسن روحانی بجای علی لاریجانی راهی اروپا می شود تا بلکه از اتحاد ضد ایرانی سران اروپا با امریکا جلوگیری کند. ظاهرا روی حرف های لاریجانی دیگری دراتحادیه اروپا کسی حساب نمی کند. خاتمی را در گام بعدی پیش خواهند کشید و از اعتبار جهانی او استفاده خواهند کرد؟

 
 
 
 

 

واشنگتن در تدارک برپائی اجلاس مهمی است که هفته آینده با حضور نمایندگان و باحتمالی قوی تر، سران کشورهای بزرگ اروپائی، روسیه، چین، کانادا و استرالیا تشکیل می شود.

دستور کار این اجلاس رسیدن به توافق بر سر یک راه حل در برابر ایران اتمی است. فرانسه در همراهی با امریکا به آلمان و انگلستان پیوسته است و استرالیا نیز دنباله رو انگلستان است. این درحالی است که کانادا در همراهی با سیاست های تند و تیز کاخ سفید در برابر ایران کاسه داغ تر از آش است.

با آگاهی از این تدارک است که وزیر کشور دولت احمدی نژاد و بعنوان چهره ای از کابینه که ممنوع السفر نیست و حساسیت ویژه ای نیز روی او در خارج از کشور وجود ندارد، برای جلوگیری از پیوستن چین به جمع موافقان سیاست تشدید برخورد با ایران، با چند پیشنهاد سخاوتمندانه اقتصادی راهی پکن شد.

همزمان با تلاش های پورمحمدی در پکن، درتصمیمی دیگر، حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمان خاتمی را راضی کردند تا راهی بروکسل شده و با سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و مذاکره کند. ظاهرا اتحادیه اروپا دیگر چندان روی مذاکرات با علی لاریجانی حساب نمی کند.

اما، این تلاش های دیپلماتیک همزمان است با برخی تلاش های تحریک آمیز نظامی. بدنبال تغییرفرمانده سپاه و زمزمه استراتژی "دفاع پیشگیرانه" از جانب سپاه که معنای دیگری جز جنگ در خانه بیگانه با دشمن را ندارد و از جمله تخصص های فرمانده جدید سپاه است، زمینه حمله پیشگیرانه نیز از جانب امریکا و انگلستان تدارک دیده میشود.

آن خوش بینی که مطبوعات جناح راست جمهوری اسلامی پس از اعلام خروج چند صد تن از نیروهای انگلیسی از بصره از خود نشان داده و آن را نشانه شکست در اشغال عراق تبلیغ کرده بودند، حال با استقرار نیروهای انگلیسی در مرزهای ایران و افزوده شدن روز به روز واحدهای تانک های انگلیسی در مرزهای ایران و عراق، به بدبینی تبدیل شده است.

عقب نشینی که از قول بوش تبلیغ شده و باز هم روزنامه های دست راستی ایران آن را در بوق پیروزی کرده بودند، جز بازگرداندن چند هزار نیروی ویژه ای که برای ماموریت ویژه به عراق فرستاده شده بودند از آب در نیآمده است.

این تلاش های سیاسی و نظامی قرار است روز 6 مهرماه در واشنگتن روی میز سران قرار گیرد. مطبوعات مشهور و مهم انگلستان و امریکا می نویسند که نه تنها 2500 هدف برای بمباران درایران شناسائی شده و قرار است برق آسا بمباران شوند، تغییرات سیاسی در حد تغییر حکومت و نظام نیز در دستور این حمله است. آیا در جلسه 6 مهرماه درهمین باره بحث خواهد شد؟

شب گذشته، وزیر امور خارجه فرانسه در اظهار نظری غافلگیر کننده گفت: ایران باید برای احتمال حمله به تاسیسات اتمی این کشور و جنگی تازه خود را آماده کند. یعنی بدترین حالت، در جریان تقابل با فعالیت های اتمی ایران، چرا که دستیابی ایران به سلاح هسته ای، می تواند خطری جدی برای جهان باشد.

این همزمان است با محدود شدن بسیار جدی شرکت های بزرگ نفتی برای قرار داد و هر نوع مناسبات اقتصادی- نفتی با ایران.فارسی

http://www.peiknet.com/1386/07shahrivar/26/PAGE/38EJLAS.htm

لەکۆبونەوەیەکی وەزیری تەندروستیء ڕێکخراوی UNDP دا باس لە نەخۆشی

     

جەماوەر/ موحسین قەسرۆکەیی_هەولێر:سەرچاوەیەکی ئاگادار لە وەزارەتی تەندروستی بە(جەماوەری) راگەیاند: جەماوەر/ موحسین قەسرۆکەیی_هەولێر:سەرچاوەیەکی ئاگادار لە وەزارەتی تەندروستی بە(جەماوەری) راگەیاند: لە بەرواری 12/9/2007 دکتۆر زریان عوسمان وەزیری تەندروستی لەدیوانی وەزارەت پێشوازی کرد لە وەفدێکی ڕێکخراوی UNDP بە سەرۆکایەتی (باسڵ کومناس) جێگری لێپرسراوی ڕێکخراوەکە.لەدانیشتنێکدا کە دکتۆرە ( دلیارا بارزانی ) ڕاوێژکاری وەزارەت تێدا ئامادەبوو سەرەتا وەفدەکە مەبەستی سەردانەکەیان ڕوونکردەوە کە هاتوون لەنزیکەوە ئاگاداری بارودۆخی تەندروستیء هۆکارء دوا حاڵەتەکانی نەخۆشی کۆلێرا بوونء هاوکاری وەزارەتی تەندروستی بکەن بۆ بنبڕکردنء تەشەنە نەکردنی نەخۆشیەکەء بەشداری بکەن لە پڕۆژەکانی ئاوو ئاوەڕۆء پەرەپێدانی ئەم پڕۆژانە، ڕاشیانگەیاند هەر بۆ ئەم مەبەستە دوێنێش لەگەڵ پارێزگاری سلێمانیء بەڕێوەبەری گشتی فەرمانگەی تەندروستی سلێمانیء لایەنە پەیوەندارەکان کۆبونەتەوە.وەزیری تەندروستی کورتەیەکی دەربارەی بارودۆخی تەندروستی هەرێمی کوردستان بەگشتیء هۆکاری نەخۆشی کۆلێرا بەتایبەتی کردء تیشکی خستە سەر هەوڵە بەردەوامەکانی وەزارەتی تەندروستیء ڕێکخراوی تەندروستی جیهانی W.H.O لایەنە پەیوەندیدارەکان بۆ بنبڕکردنء کۆنتڕۆڵکردنی نەخۆشیەکە سوپاسی ڕێکخراوی ناوبراویشی کرد بە ئامادەبوونیان بۆهەرێمی کوردستانء هەر هاوکاریەکی ڕێکخراوەکەیان بۆ وەزارەتی تەندروستیء گەشەپێدانی پڕۆژەکانی ئاو ئاوەڕۆ لە هەرێمی کوردستاندا.

http://www.jamawar.net/news/index.php?option=com_content&task=view&id=78&Itemid=7

گه‌شته‌ ئاسمانییه‌کانی نێوان هه‌رێم و ئه‌وروپا ده‌ست پێده‌کاته‌

usembassyiniraqlogo.jpg

 

بورهان سه‌عید سۆفی وه‌زیری گواستنه‌وه‌و گه‌یاندنی حکومه‌تی هه‌رێمی کوردستان له‌لێدوانێکی رۆژنامه‌وانیدا رایگه‌یاند: هه‌فته‌ی داهاتوو گه‌شته‌ ئاسمانییه‌کانی نێوان هه‌رێمی کوردستان و هه‌ریه‌ک له‌سویدو ئه‌ڵمانیا ده‌ست پێده‌که‌نه‌وه‌.

سۆفی وتیشی: "ئاسمانی شاره‌کانی هه‌رێم به‌ته‌واوی ئارامه‌و لێکۆڵینه‌ه‌وه‌کانی کۆمپانیای فڕۆکه‌وانی سویدیش ده‌ریخستووه‌ که‌هه‌واڵی ته‌قه‌کردن له‌فڕۆکه‌یه‌ک له‌شاری سلێمانی راست نییه‌.

عقب نشینی گام به گام آمریکا از عراق

 

جرج بوش در سخنرانی تلویزیونی خود در ۱۳ سپتامبر گفت: «موفقیت عراقی آزاد، برای امنیت آمریکا حیاتی است. یک عراق آزاد، پناهگاه امنی برای القاعده نخواهد بود. یک عراق آزاد با آمال‌های ویرانگر ایران مقابله خواهد کرد.»

جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا، در سخنرانی تلویزیونی خود در ۱۴ سپتامبر، مردم آمریکا را آماده کرد که واقعیت حضور سربازان آمریکایی در عراق را در دراز مدت بپذیرند. او در این سخنرانی گفت که حضور سربازان آمریکایی در عراق، حتی پس از پایان دوره‌ی ریاست جمهوری او در ۱۶ ماه آینده، ضروری خواهد بود.

 

بوش هم‌زمان اعلام کرد که شمار سربازان آمریکایی در عراق‌، تا تابستان سال ۲۰۰۸ ، گام به گام تا ۲۰۰۰۰ نفر کاهش خواهد یافت. او گفت: «عقب نشینی به خاطر موفقیتی است که ما در عراق به دست آورده‌ایم.» او افزود: «هر چه ما توفیق بیشتری کسب کنیم، سربازان بیشتری می‌توانند به وطن بازگردند.» او هم‌چنین یادآور شد که "رهبری عراق خواهان رابطه‌ای پایدار با آمریکا است." بوش تاکید کرد که "ما برای حفظ منافع خود در منطقه، حاضریم چنین رابطه‌ای را برقرار کنیم."

 

بوش در ادامه‌ی سخنان خود، اعزام نیروهای جدید آمریکایی به عراق را که در ماه ژانویه امسال صورت گرفت و شمار سربازان آمریکایی را در این کشور به ۱۶۸۰۰۰ رساند، "یک موفقیت" ارزیابی کرد. او گفت که به‌دلیل پیشرفت در ایجاد امنیت در مناطق ناآرام، می‌توان ۵۷۰۰ نفراز سربازان آمریکایی را تا کریسمس به از عرق خارج کرد. تا میانه‌ی سال ۲۰۰۸ می‌بایست رویهم‌رفته، ۲۱۵۰۰ سرباز به خانه‌هایشان برگردند. شمار سربازان واحدهای بازمانده، در آن‌صورت در حدود ۱۳۰۰۰۰ نفر خواهد بود؛ یعنی همان تعداد سربازی که پیش از افزایش نیروها درماه ژانویه در عراق حضور داشتند. به این ترتیب، پرزیدنت بوش، به توصیه‌های ژنرال دیوید پتریوس، سرفرمانده نیروهای آمریکا در عراق، عمل کرده‌است. او هفته‌ی پیش، گزارشی در این رابطه به کنگره‌ی آمریکا ارائه کرده بود.

 

بوش با ژنرال پتریوس درباره‌ی اوضاع عراق رایزنی می‌کند. (۲۳ آپریل سال ۲۰۰۷)Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift:  بوش با ژنرال پتریوس درباره‌ی اوضاع عراق رایزنی می‌کند. (۲۳ آپریل سال ۲۰۰۷)

  

حمله به ایران و سوریه

 

 جرج بوش، هم‌چنین در سخنرانی تلویزیونی خود، سه بار به نقش ایران در منطقه اشاره کرد و گفت، پیروزی آمریکا در عراق، سدی در راه تسلط جمهوری اسلامی بر منطقه خواهد بود. او گفت: «یک سال قبل، افراطیون شیعه و جنگ‌طلبان مورد حمایت ایران، با ترور سنی‌ها درحال قدرت گرفتن بودند. امروز، این گروه‌ها در حال متلاشی‌شدن‌اند، اغلب رهبرانشان دستگیر یا کشته می‌شوند."

 

رئیس جمهور آمریکا، در ادامه، ضمن برشمردن فواید وجود "عراقی آزاد"، به "آمال‌های ویرانگر ایران" اشاره کرد و گفت: «موفقیت عراقی آزاد، برای امنیت آمریکا حیاتی است. یک عراق آزاد، پناهگاه امنی برای القاعده نخواهد بود. یک عراق آزاد با آمال‌های ویرانگر ایران مقابله خواهد کرد.»

 

او هم‌چنین درباره‌ی پی‌آمدهای شکست آمریکا در عراق و بهره‌گیری ایران از آن‌ هشدار داد و گفت: «اگر از عراق رانده شویم، تندروها از هر دسته و گروهی شجاع خواهند شد. القاعده می‌تواند، آن‌جا پناه و سرباز تازه بگیرد. ایران از هرج و مرج فایده خواهد برد و در تلاش‌هایش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و تسلط بر منطقه جری خواهد شد."

 

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها بوش، هم‌چنین به سوریه حمله کرد و گفت که این کشور می کوشد، دولت عراق را متزلزل سازد. او همچنین گفت: «همسایه‌های عراق که خواهان صلح ‌اند،‌ باید نفوذ سیاسی و اقتصادی خود را در راه تقویت رهبری عراق به کار گیرند.»

 

کشته شدن رهبر سنی حامی آمریکا در عراق

 

سخنرانی رئیس جمهور آمریکا، جرج بوش پس از مرگ رهبر یکی از طوایف اهل سنت عراق، عبدالستار ابو ریشه صورت می‌گرفت. ابو ریشه که با شبکه القاعده در حال مبارزه بود. جرج بوش در سفر پیشین خود به عراق با این رهبر که از جمله اعضای ائتلاف طوائف اهل سنت در این منطقه بود، دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

 

به گزارش تلویزیون عراق، شیخ عبدالستار ابو ریشه، روزپنجشنبه بیست و دوم شهریور، بر اثر انفجار بمبی که در کنار جاده‌ی محل عبورش کار گذاشته شده بود، کشته شده‌است. ابو ریشه از چهره‌های شناخته شد‌ه‌ی " شورای نجات استان انبار" بود. این شورا ائتلافی است از قبایل سنی که از دولت عراق و نیروهای آمریکایی در مبارزه با القاعده پشتیبانی می‌کند.

 

اعتراض شدید دموکرات‌ها

 

گفته‌های بوش در مورد ادامه‌ی حضور سربازان آمریکایی درعراق با اعتراض شدید دموکرات‌ها روبرو شد که چون اکثر مردم، مخالف حضور سربازان آمریکایی هستند. در سخنرانی‌ای که هم‌چنین از تلویویون آمریکا پخش شد، سناتور جک رید که عضو حزب دموکرات‌هاست، از بوش انتقاد کرد و گفت که او در صدد هموار کردن "راهی بی‌پایان و بی مرز برای حضور نظامی آمریکا" در عراق است. او گفت: «بوش دوباره نه برنامه‌ای برای پایان بخشیدن موفقیت‌آمیز به این حضور و نه دلیل قانع‌کننده‌ای برای ادامه‌ی آن ارائه کرد.» جک رید گفت، سیاست بوش به این حد تنزل پیدا کرده که از ما "زمان بیشتر و صبر زیادتری" بطلبد.

 

انتظار می‌رود که در هفته‌های آینده، دوباره بحث شدیدی در باره‌ی سیاست عراق در کنگره‌ی امریکا که در آن دموکرات‌ها اکثریت دارند، صورت گیرد. این نمایندگان هم‌چنین باید با میزان بودجه‌ی جنگی‌ای که در سال جاری در اختیار دولت بوش گذاشته می‌شود، موافقت کنند.

 

 http://www.dw-world.de/dw/article/0,2144,2782580,00.html

 

ب. الف، دویچه وله/ تاگس شاو‌

 

ئێران پیتاندنی یۆرانیۆم

 

  ئێران پیتاندنی یۆرانیۆم راناگرێ ته‌نانه‌ت ئه‌گه‌ر رووبه‌ڕووی سزای گه‌وره‌تر ببێته‌وه‌
image

خۆرهه‌ڵات نیوز: سه‌رۆکی ئه‌نجومه‌نی نه‌ته‌وه‌یی ئێران و گه‌وره‌ دانوستانکاری ناوکیی ئه‌و وڵاته‌، " عه‌لی لاریجانی" دووپاتی کردووه‌ تاران به‌ هیچ شێوه‌یه‌ک پێتاندنی یۆرانیۆم راناگرێ ته‌نانه‌ت ئه‌گه‌ر بێت و ئه‌نجومه‌نی ئاسایش نێوده‌وڵه‌تیش سێیه‌مین بڕیاری سزادانی بۆ سه‌ر ئه‌و وڵاته‌ ده‌ربکات.

 

لاریجانی له‌ لێدوانێکدا بۆ ته‌له‌فزیونی ده‌وڵه‌تی ئێران رایگه‌یاند:" راگرتنی پێتاندنی یئۆرانیۆم له‌ لایه‌ن ئێمه‌وه‌، بابه‌تێکی زۆر کۆنه‌وه‌ و به‌ ته‌واوه‌تی ره‌تکراوه‌ته‌وه‌ له‌به‌ر ئه‌وه‌ی وزه‌ی ناوکی به‌ ماڤی سه‌ره‌کی و شه‌رعی خۆمان ده‌زانین".

 

له‌ درێژه‌ لێدوانه‌که‌یدا سه‌رۆکی ئه‌نجومه‌نی نه‌ته‌وه‌یی ئێران جه‌ختی له‌ سه‌ر ئه‌وه‌ش کرده‌وه‌:" کاربه‌ده‌ستانی باڵای وڵاته‌که‌ی بڕیاریان داوه‌ که‌ به‌ هیچ شێوه‌یه‌ک پرۆسه‌ی پیتاندنی یۆرانیۆم رانه‌گرن ته‌نانه‌ت ئه‌گه‌ر رووبه‌ڕووی کۆمه‌ڵه‌ سزایه‌کی دیکه‌ له‌ لایه‌ن کۆمه‌ڵگای نێوده‌وڵه‌تی ببینه‌وه‌".

 

وڵاتانی گرۆپی 5+1 له‌ چوارچێوه‌ی هه‌وڵه‌کانی خۆیاندا بۆ چاره‌سه‌رکردنی کێشه‌ی ناوکیی ئێران داوایان له‌ کاربه‌ده‌ستانی ئه‌و وڵاته‌ کردووه‌ که‌ پێویسته‌ بۆ ئه‌و مه‌به‌سته‌ له‌ یه‌که‌مێن هه‌نگاودا پیتاندنی یۆرانیۆم رابگرن.

 

ئه‌نجومه‌نی ئاسایشی نێوده‌وڵه‌تی سه‌ر به‌ رێکخراوی نه‌ته‌وه‌ یه‌کگرتووه‌کان به‌ هۆی جێبه‌جێ نه‌رکردنی داخوازییه‌کانی کۆمه‌ڵگای نێو ده‌وڵه‌تی سه‌باره‌ت به‌ پیتاندنی یۆرانیۆم له‌ لایه‌ن ئێرانه‌وه‌ دوو بڕیاری 1737 و 1747 ی به‌ سه‌ر ئه‌و وڵاته‌دا سه‌پاندوه‌ که‌ کۆمه‌ڵه‌ سزایه‌کی گرنگی ده‌رباره‌ی پرۆگرامی ناوکی و موشه‌کیی تارانی له‌ خۆ گرتووه‌. ئێران سه‌ره‌ڕای جێبه‌جێ نه‌کردنی ئه‌و بڕیارانه‌، ئه‌وانی به‌ نایاسایی له‌قه‌ڵه‌م داوه‌.ئه‌وه‌ش له‌ کاتێکدایه‌ که‌ "مه‌حمود ئه‌حمه‌دی نه‌ژاد" سه‌ر کۆماری ئێران له‌ سه‌ره‌تای ئه‌مساڵدا رایگه‌یاند بوو که‌ وڵاته‌که‌ی قۆناغی توێژینه‌وه‌ی زانستی ده‌رباره‌ی پیتاندنی یۆرانیۆم تێپه‌رکردووه‌ و قۆناغی به‌رهه‌مێنانی سوته‌مه‌نی ناوکی ده‌ست پێکردووه‌.

http://www.xorhelatnews.com/news/larijani-eran.html

هه‌واڵی هێرشێکی پژاک له‌ قه‌سری شیرین به‌رپه‌رچ ده‌درێته‌وه‌




ڕێنێسانس نیوز: فه‌رمانداری قه‌سری شیرین هه‌واڵی سه‌باره‌ت به‌ چه‌ککردن و گیرانی پێنج سه‌ربازی ئێرانی له‌لایه‌ن پژاکه‌وه‌ ڕت ده‌کاته‌وه‌ و ڕاشیده‌گه‌یه‌نێ که‌ هه‌رێمه‌که‌ له‌ ئه‌من و ئاسایشێکی ته‌واو دایه‌.

هه‌ندێ سه‌رچاوه‌ی هه‌واڵ پێشتر ڕایانگه‌یاندبوو که‌ هێزه‌کانی پژاک له‌ هه‌رێمی قه‌سری شیرین هێرشیان کردۆته‌ سه‌ر بنکه‌یه‌کی سه‌ربازی له "ئاغ داغ" و پێنج سه‌ربازی ئێرانییان چه‌ککردووه‌ و له‌گه‌ڵ خۆیان بردوویانن.

فه‌رمانداری قه‌سری شیرین به‌ڵام له‌ لێدوانێکدا بۆ ئاژانسه‌ ده‌وڵه‌تییه‌کان وتی: "هه‌واڵێکی له‌و چه‌شنه‌ ڕاست نییه‌ و هێزه‌ سه‌ربازییه‌کانی ده‌وڵه‌ت ئاماده‌ی به‌رپه‌رچدانه‌وه‌ی هه‌ر چه‌شنه‌ هێڕشێکن. " ناوبراو وتیشی: " باوه‌ڕم وایه‌ ئه‌م هه‌واڵانه‌ به‌ئامانجی شه‌ڕی ده‌رونی بڵاو ده‌کرێنه‌وه‌.کردی

http://www.renesans.nu/articles.php?id=3785

انیا‌و نه‌رویج به‌ر به‌ سوڕانه‌وه‌ی‌ فڕۆکه‌ جه‌نگیه‌کانی‌ روسی

 

لێپرسراوانی‌ باڵای‌ بریتاینا ئه‌مڕۆ هه‌ینی‌ 7/9، به‌ ئاژانس‌و که‌ناڵه‌کانیان راگه‌یاند، که‌ هێزی‌ شاهانه‌ی‌ ئاسمانی‌ بریتانیا چه‌ند فڕۆکه‌یه‌کی‌ جه‌نگی‌ ره‌وانه‌ کردوه‌ بۆ به‌رگرتن له‌ سوڕانه‌وه‌ی‌ ئه‌و هه‌شت فڕۆکه‌ روسییه‌ سه‌ربازییه‌ی‌ که‌ به‌و ناوچه‌یه‌دا ده‌سوڕێنه‌ که‌ له‌لایه‌ن هێزه‌ ئاشتی‌ پارێزه‌کانی‌ ناتۆوه‌ چاودێری‌ ده‌کرێن.

هاوکات وه‌زاره‌تی‌ به‌رگری‌ بریتانیا له‌لایه‌ن خۆیه‌وه‌ ئه‌وه‌ی‌ راگه‌یاند که‌ چوار فڕۆکه‌ی‌ جۆری‌ RAF F3 له‌ ئاماده‌باشیدان بۆ وه‌ڵامدانه‌وه‌ی‌ هه‌ر کرده‌وه‌یه‌ک له‌لایه‌ن روسیاوه‌.

شایانی‌ باسه‌ فڕۆکه‌ روسیه‌کان که‌ به‌ هاوێژه‌ری‌ موشه‌کی‌ دوورهاوێژ ناسراون پێشتر له‌لایه‌ن چه‌ند فڕۆکه‌یه‌کی‌ نه‌رویجییه‌وه‌ چاودێریکراون‌و بۆ ماوه‌یه‌ک له‌کاتی‌ سوڕانه‌وه‌یاندا شوێنیان که‌وتوون.

جێی‌ وه‌بیرهێنانه‌وه‌یه‌ روسیا پێشتر ئه‌ندامێتی‌ خۆی‌ له‌ په‌یماننامه‌ی‌ به‌رگرتن له‌ بڵاوبونه‌وه‌ی‌ چه‌کی‌ ته‌قلیدی‌ هه‌ڵپه‌سارد‌و ده‌ستیکرد به‌ وه‌گه‌ڕخستنه‌وه‌ی‌ چه‌که‌کانی‌ جه‌نگی‌ سارد.کردی

http://www.kurdsat.tv/Zyatir.aspx?CoriHewal=Cihani&Rizbendi=1363

21 نفر دیگر درشیراز و خراسان به دار کشیده شدند

صبح روز چهارشنبه 4 نفر به نامهای محمد قاسمی , علیرضا براهویی , گَزاب محمود زهی , عبد الرسول قربان زهی ساعت 0900 در فلکه سعدی میدان ولی عصر در ملاء عام و با چشمانی باز به دار کشیده شدند . قربانیان4 نفر اهل بلوچستان که یکی از آنها جوان 24 ساله و دو نفر میانسال و دیگری پدری حدود 45 ساله با 4-5 فرزند بود . یکی از شاهدین عینی گفت کلمه ای که قبل از اعدام از آنها شنیده می شد این بود که می گفتند ما بیگناهیم و ناحق داریم اعدام میشویم .
رژیم اتهام این نفرات را مقابله با نیروهای انتظامی و حمل سلاح و مواد مخدر اعلام کرد.
همچنین ساعت 0900 صبح در خراسان نیز 17 نفر درملاء عام بدار آویخته شدند .
رژیم آخوندی با توجه به تجربه قبلی که مردم شیراز مانع اعدام یکی از محکومین به اعدام شده بودند . این بارکل منطقه فلکه سعدی , و خیابانهای اطراف منتهی به محدوده محل اعدام را قرق کرده چهارراه سعدی , خیابان پیرنیا و سایر ورودیهای این منطقه را بست و عملا یک حکومت نظامی اعلام نشده در محل برقرار کرد. نیروهای انتظامی , لباس شخصی , یگانهای ویژه ضد شورش , پلیس راهنمایی و رانندگی, بسیج و همه نیروهای سرکوبگر برای جلوگیری از هر اقدام اعتراضی مردم در این محل مستقر شده بودند , بخصوص بالای پشت بامها ی پاساژ سعدی وپشت بامهای منازل و همه اماکن دور این میدان و منطقه, یگان ویژه ضد شورش و کماندوهایی با لباس پلنگی مستقر گردیده بود . یک شاهد عینی گفت من الآن در نزدیکی محل اعدام هستم یک داروخانه در نزدیکی محل است که فقط بالای داروخانه 12 مزدور کماندو مستقر شد ه است .
خانم جوانی که در محل بود گفت برخی از مردم در لحظه به دار کشیده شدن گریه میکردند و اغلب بغض کرده بودند . و بخصوص در حلقه اول این صحنه صدای گریه های زیادی شنیده میشد .
رسانه های رژیم براساس خبری که از طریق نیروی انتظامی در اختیارشان گذاشته شده بود این افراد را شرور اعلام کرده بودند. مردم محل میگفتند که برخی مقامات رژیم گفته اند اینها بلوچ هستند و جرمشان مقابله با نیروی انتظامی بوده است.
یک مغازه دار دیگری گفت : دروازه سعدی منطقه ای است که جوانان آن زیر بار رژیم نمیروند , این اتهامات عنوان شده غیر واقعی بوده و معمولا بهانه ای سرهم بندی میشود تا هدف از قبل اعلام شده مقامات استان یعنی زهر چشم گرفتن ازهمه مردم عاصی و به جان آمده را محقق کنند .
خبرگزاری هما-86.06.15 فارسی

http://www.homakhabar.com/siasi.htm

چه‌ند ته‌وژمێکی نادیار له‌ بۆشایی ئاسمان دۆزرایه‌وه‌

Konline / ئا : سامان فاروق :

 

 

 

 

 

 

 بۆ یه‌که‌م جار ، زانایان توانیان چه‌ند ته‌وژمێکی نادیار له‌ ناو خۆردا بدۆزنه‌وه‌ که‌ یارمه‌تی گواستانه‌وه‌ی ووزه‌ی خۆ ده‌دات له‌ بۆشایی ئاسمان ، ‌که‌ به‌ ته‌وژمی ( ئه‌لفین ) ناسراوه‌ .

 

ئاژانسی cnn بڵاویکردۆته‌وه‌ زانایان به‌ ئومێدی ئه‌وه‌ن که‌ ئه‌م دۆزینه‌وه‌یه‌ تازه‌یه‌ ڕوناکی بخاته‌ سه‌ر تێزه‌کانی په‌یوه‌ست به‌ خۆر وه‌ک کێڵگه‌ی موگناتیسی خۆری و مانگ به‌‌ ده‌وری خۆر .

 

ستیڤ تۆمزیک زانای بواری بۆشایی ئاسمان له‌ ناوه‌ندی نیشتمانی توێژینه‌وه‌کانی هه‌وا ده‌ڵێت " ئه‌م ته‌وژمانه‌ زانیاریی ووردمان ده‌داتێ له‌ باره‌ی ئه‌م تێزانه‌ی که‌ ده‌توانین له‌ کاتی لێکۆڵینه‌وه‌ی خۆر مامه‌ڵه‌ی له‌گه‌ڵدا بکه‌ین " .

 

ته‌وژمه‌کانی ئه‌لفین به‌ کێڵگه‌ی موگناتیسی ده‌گواسترێته‌وه‌ بۆ خۆر .

 

سکوت ماکنتۆش زانای بواری بۆشایی ئاسمان له‌ په‌یمانگای ساوسویست ده‌ڵێت " ته‌وژمه‌کان به‌ درێژایی کات ڕوونن ، سه‌رچاوه‌شیان خۆره‌ " .

http://www.kurdistanonline.net/news.php?newsid=12038

ئێران: بە بڕیاری رێبەری ئەو وڵاتە فەرماندەی سوپای پاسداران لە کا

 

   هه‌واڵه‌ په‌یوه‌ندیداره‌کان
image

خۆرهەڵات نیوز: لە کاتێکدا کۆشکی سپی هەوڵەکانی خۆی بۆ ناوزەدکردنی سوپای پاسدارانی ئێران خستۆتە گەڕ،"عەلی خامەنەیی" رێبەری ئەو وڵاتە لە برَیارێکدا "یەحیا رەحیم سەفەوی" فەرماندەی سوپای پاسدارانی لە کار لادا و" مەحەمد عەلی جەعفەری" بۆ ئەو پۆستە دەستنیشان کرد.

 

بە گوێرەی ئاژانسی دەنگۆباسی "ئێرنا"ی ئێرانی، رێبەری باڵای ئێران لە بڕیارەکەی دا سەفەوەی بۆ پۆستی راوێژکاری تایبەتی خۆی دیاری کردووە.

 

یەحیا رەحیم سەفەوەی کە ماوەی 28 ساڵە وەک یەکێک لە ئەندامانی باڵای سوپای ناوبراو کاری کردووە، ئێستا بڕیاری دەستگیرکردنی لە لایەن پۆلیسی نێودەوڵەتی( ئینتەر پۆڵ) بە پێی داوکاریی دادگای باڵای ئەرژەنتین بۆ دەرچووە، لەبەر ئەوەی لە گەڵ ژمارەیەکی دیکە لە بەرپرسانی باڵای وڵاتەکەی دەستیان لە تەقاندنەوەی ناوەندی جولەکەکان لە "بوینس ئایرس "پایەتەختی ئەرژەنتین هەبووە.

 

هەروەها ناوبراو یەکێک لەو کەسانەیە کە لە بڕیاری 1747 ئەنجومەنی ئاسایشی نێودەوڵەتی کە لە دژی پرۆگرامی ناوکیی ئێران بە تێکڕای دەنگ لە لایەن ئەندامانی ئەنجومەنەوە بە سەر ئەو وڵاتەدا سەپێندراوە، بە هیچ شێوەیەک ناتوانێ سەردانی دەرەوەی وڵاتەکەی بکات.

 

ویلایەتە یەکگرتووەکانی ئەمریکا سوپای پاسدارانی ئێران بە ئەنجامدانی کردەوەی تیرۆریستی لە عێراق و هەروەها دابینکردنی چەک و تەقەمەنی بۆ میلیشیاکانی ناو عێراق و حزبوڵڵای لوبنان و رێکخراوی تیرۆریستی تالیبان لە عێراق تاوانبار کردووە.

http://www.xorhelatnews.com/news/supa-sefevi.html

بوش بار دیگر به ایران هشدار داد
جورج بوشجورج بوش خواهان پایان حمایت های ایران از شورشیان در عراق شده است
 
 
جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا به ایران هشدار داده است که به حمایت خود از شبه نظامیانی که علیه سربازان آمریکایی در عراق می جنگند، پایان دهد.

آقای بوش طی سخنانی که در جمع کهنه سربازان آمریکایی در شهر رینو در ایالت نوادا بیان شد، با تکرار اتهام های آمریکا علیه ایران گفت که "حکومت ایران به آموزش افراطیون در عراق می پردازد و سلاح در اختیار آنها می گذارد."

رئیس جمهور آمریکا در سخنان خود، خواهان پایان این نوع حمایت ها از سوی ایران شد.

ایران و آمریکا از زمان انقلاب 1357 رابطه دیپلماتیک ندارند و بر سر برنامه هسته ای ایران و بحران عراق درگیر تنش هستند.

مذاکرات مستقیم سفرای ایران و آمریکا در عراق برای کمک به برقراری ثبات و امنیت در عراق تا کنون نتیجه ملموسی نداشته و هر کدام، دیگری را به بی ثباتی و ناامنی در عراق متهم می کند.

ایران به علت اصرار بر ادامه فعالیت های حساس اتمی خود، از جمله غنی سازی اورانیوم، درگیر تنش با کشورهای غربی شده است. آمریکا و برخی کشورهای اروپایی ایران را متهم می کنند که تحت پوشش فعالیت صلح طلبانه هسته ای، درصدد دسترسی به سلاح هسته ای است.

دولت آمریکا اعلام کرده که به دیپلماسی برای حل مناقشه هسته ای ایران ادامه می دهد اما در عین حال تاکید کرده که هیچ گزینه ای را رد نمی کند.

جورج بوش در سخنان خود بار دیگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را متهم به آموزش و تجهیز شورشیان عراقی کرد و گفت: "رهبران ایران نمی توانند از مسئولیت حملات علیه نیروهای اتئلاف و شهروندان عراقی، شانه خالی کنند."

آقای بوش گفت که وی فرمانی صادر کرده که مطابق آن، نیروهای ارتش آمریکا می توانند علیه آنچه وی فعالیت های سبعانه ایران نامید، وارد عمل شوند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین در سخنان خود به برنامه هسته ای ایران پرداخت و گفت: " تلاش ایران برای دستیابی به دانش هسته ای، خاورمیانه را در معرض تهدید هولوکاست هسته ای قرار می دهد."

ایران بارها تاکید کرده که به دنبال سلاح هسته ای نیست اما طبق قوانین بین المللی، دستیابی به دانش سوخت هسته ای، از جمله غنی سازی اورانیوم را حق خود می داند.

ایران طی بیانیه ای که روز دوشنبه، 27 اوت، از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شد، گفت که به برخی پرسش ها درباره برنامه های مرتبط با جداسازی پلوتونیوم که برای آژانس ابهام ایجاد کرده بود پاسخ داده است.فارسی

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2007/08/070828_an-bush-iran.shtml

هیات بلند پایه کردهای عراق راهی امریکا می شود

 

کردهای عراق
از ایران به امریکا شکایت می کنند!

 

 

سایت های خبری کردستان عراق اعلام داشتند که در آستانه رفراندوم برای تعیین تکلیف استان نفتی "کرکوک" عراق یک هیات از اتحایه میهنی و حزب دمکرات کردستان عراق راهی امریکا می شود.

این رفراندوم قرار است در ماه اکتبر و به استناد ماده 140 قانون اساسی عراق انجام شود. نتیجه این رفراندوم مشخص خواهد کرد که "کرکوک" رسما بخشی از منطقه فدرال کردستان عراق خواهد شد یا استانی مستقل از کردستان.

"کرکوک" بصورت تاریخی شهری کردنشین است اما در زمان صدام حسین بسیاری از کردهای این شهر را اجبارا به نقاط دیگر عراق کوچ دادند و ملیت های دیگری را جایگزین آن ها کردند. پس از سقوط صدام بازگشت کردهای کوچ داده شده به "کرکوک" آزاد اعلام شد و اکنون قرار است با یک رفراندوم تکلیف نهائی آن در چارچوب تقسیمات جغرافیائی که در عراق صورت گرفته مشخص شود. از آنجا که این شهر مرکز نفتی است، حکومت مرکزی نیز طالب در آمد نفت آنست و معلوم نیست پس از الحاق احتمالی به کردستان عراق، این درآمد نفتی چگونه میان کردستان وحکومت مرکزی تقسیم خواهد شد.

"آزاد جندیانی" عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان در باره سفر هیات کردستان عراق به امریکا گفت: دفتر سیاسی اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان پیرامون ماده 140 و رفراندوم در بغداد مذاکره داشته اند.

بدنبال این مذاکرات است که هیات کرد عراقی راهی امریکا می شود تا تصمیم نهائی در باره رفراندوم گرفته شود.

عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق بی آنکه از ایران و درگیری های اخیر نظامی سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی در داخل خاک عراق در منطقه کردستان این کشور نام ببرد گفت: درجریان سفر هیات کرد عراقی به امریکا مسائل دیگری نیز قرار است مورد بررسی قرار گیرد!فارسی

http://www.peiknet.com/1386/07shahrivar/04/page/32KURDS.htm

هەواڵێکی دڵتەزێن

دیسان دێوەزمەی شەڕی ناوخۆ ، شەوى 24-8-2007لەنێو پێشمەرگەکانى کۆمەڵەى زەحمەتکێشانى ئێران پێکدادان رویدا.
25 Aug 2007

سامان ئاسفى

ماوەیى مانگێکە گرژیەکانى نێو هەردووباڵى کۆمەڵەى زەحمەتکێشانى ئێران دەستى پێکردوە و لەگەڵ ئەوەى کە یەکێتى نیشتمانى کوردستان لیژنەى تایبەتى دروستکردوە بۆ نەهێشتنى ئەم گرژیە، بەڵام رۆژ بەرۆژ گرژیەکان روو لەزیاد بوونن ، تا شەوى 24-8-2007 پێکدادان لەنێوانیاندا رووید ا ، سەرچاوەیەکى ئاگادار لەناو ئۆردوگاى زرگوێزە پێى راگەیاندین کە ئەو مەفرەزەیەى لەلایەن ئاسایشى پارێزگاى سلێمانیەوە بۆ راگرتنى هێمنى ئۆردوگاکە نێرردرابوو ، نەیتوانی دەست بەسەر دۆخەکەدا بگرێت، هەر هەمان سەرچاوە ئاماژەى بەوەدا کە سەلاحى مەهتەدى براى عبدللەى موهتەدى سەرچاوەى کێشەکانە و تەنها لەخەمى پاراستنى دەسەڵاتدایە بۆ عبدللەى براى ، بۆئەمەش پشتى بەجەلال تاڵەبانى هاورێى بەستوە، تەنانەت لەپروپاگەندەکانى نێوئۆردوگادا بەدەیان شێوەى ترس وتۆقاندن ولەخشتە بردن جەلال تاڵەبانى و دەسەڵاتەکەى بەکاردەهێنن، لەگەڵ ئەمەشدا لەروویى یەکلابونەوەى کێشەکە رۆژ بەرۆژ باڵى ریفۆرم روولەزیاد بوونە ، بەشێوەیەکیش باڵى عبدللەى موهتەدى هەست بەترس دەکەن، کە کەوتونەتە هێنانى کەسانێک کە دۆست وناسیاوى خۆیانن و لە مەرزدا خەریکى کارکردنن .کردی
saman.asefi@gmail.com
http://kurdistanpost.com/index.php?id=1118

تۆپبارانکردنى ناوچە سنوریەکان درێژەى هەیە

   

Sample Imageسایتى هاولآتى: بەپێى وتەى شاهدحاڵەکان لەناوچەى سیدەکان و حاجى هۆمەران، هێزەکانى ئێران بەردەوامن لە تۆپ بارانکردنى ناوچە سنوریەکان. چەند شاهید حاڵێک لە سیدەکان، ئەمڕۆ هەینى، بەسایتى هاوڵاتیان ڕاگەیاند کە هێزەکانى ئێران ناوچەکانى سورەدێ، ئاشقوڵکەى تۆپبارنکردوەتەوە لە بنارى قەندیل.
هەروەها ئاماژەیان بە کەوتنەوەى چەند ئاگرێک و زەرەرو زیانێکى زۆرکرد بەهۆى تۆپبارانکردنەکانەوە.
سوپاى پاسدارنى ئێران بۆ دوو هەفتە دەچێت بەبەردەوامى تۆپبارانى خەستى ناوچە سنوریەکانى کوردستان دەکە، بەبیانوى لێدان لە بنکەو بارەگاکانى گەریلاکانى (پژاک).
بەپێى زانیاریەکان بەدرێژایى 5 کیلۆمەتریش هاتونەتە ناو قوڵاى خاکى هەرێمى کوردستانەوە، لەبەرامبەریشدا گەریلاکانى پژاک بەردەوامن لەسەر چالاکیەکانیان بۆسەر سوپاى پاسداران و ڕووبەڕوو بونەوەیان.

http://www.hawlati.com/

تجارت سکس در ایران

 

کشور ایران یکی از منابع قاچاق زنان به منظور استثمار جنسی تجاری و بیگاری ناخواسته است.ایران در عین حال مقصد وارد کردن قاچاقی زنان از برخی نقاط دیگر بوده و نیز محلی برای ترانزیت زنان به کشورهای دیگر نیز محسوب می‌شود.
طی سال گشته حکومت ایران روش محافظت از قربانیان قاچاق انسان را به هیچ‌وجه بهبود نبخشیده است. حکومت نه تنها قربانیان را محافظت نمی‌کند بلکه آنان را به خاطر تخطی از قواعد اخلاقی و به جرم ارتکاب عمل نامشروع زنا - ارتباط جنسی خارج از چارچوب ازدواج - دستگیر و مجازات می‌کند.


مترجم: رضا شوقی

اداره نظارت بر قاچاق انسان دولت آمریکا در گزارش سال 2007 خود وضعیت قاچاق زنان و کودکان در کشورهای مختلف جهان را مورد بررسی قرار داده است. مطلب زیر خلاصه ایست از گزارش این اداره در مورد قاچاق زنان و کودکان در ایران.

کشور ایران یکی از منابع قاچاق زنان به منظور استثمار جنسی تجاری و بیگاری ناخواسته است.ایران در عین حال مقصد وارد کردن قاچاقی زنان از برخی نقاط دیگر بوده و نیز محلی برای ترانزیت زنان به کشورهای دیگر نیز محسوب می‌شود.

تجارت زنان در ایران دارای دو بعد داخلی و خارجی است. در داخل کشور زنان به منظور روسپی‌گری اجباری خرید و فروش شده و یا در ازای بدهی‌های پرداخت نشده اقوام خود مجبور به ازدواج تحمیلی با طلبکاران می‌شوند.

بچه‌ها نیز در داخل ایران به منظور ازدواج اجباری، استثمار جنسی تجاری و بیگاری ناخواسته به عنوان گدا یا کارگر خرید و فروش می‌شوند که در این سرنوشت، بچه‌های افغانی مقیم ایران نیز با آنان مشترکند.

بر اساس گزارش منابع غیردولتی، زنان و دختران ایرانی به خارج از کشور نیز قاچاق می‌شوند. در این گزارشات آمده است که زنان و دختران ایرانی برای استثمار جنسی تجاری به کشورهای پاکستان، ترکیه، قطر، کویت، امارات متحده عربی، فرانسه، آلمان و انگلیس قاچاق می‌شوند.

منابع رسانه‌ای گزارش کرده‌اند که روزانه 54 زن یا دختر ایرانیِ 16 تا 25 سال در پاکستان به فروش می‌رسند. دولت ایران حتی حداقل‌های استاندارد مبارزه با قاچاق انسان را هم رعایت نکرده و تلاش قابل توجهی در این راستا انجام نمی‌دهد.

متقابلا منابع موثق به این مسئله اشاره دارند که مسئولان با ضرب و شتم، زندان و اعدام قربانیان قاچاق انسان، به تنبیه و مجازات آن‌ها می‌پردازند.اما تعقیب قانونی و مجازات قربانیان (که در واقع مبارزه با معلول مستقیم پدیده قاچاق انسان است و نه مبارزه با علت آن) موجب دست یافتن به هیچ‌گونه موفقیتی در حفاظت از زنان و دختران نشده است.

تعقیب خاطیان

دولت ایران جهت مبارزه با تجارت زنان و کودکان، طی قانونی که در سال 2004 میلادی به تصویب رسانده هرگونه قاچاق انسان را ممنوع اعلام کرده است.

مجازات‌هایی که در این قانون برای قاچاقچیان انسان در نظر گرفته شده است بسیار شدید بوده و حتی حکم اعدام را هم در بر دارد؛ گرچه دولت عملا پیشرفت قابل توجهی در تعقیب و مجازات مجرمان نداشته و در طول تکمیل این گزارش هیچ‌گونه خبری در مورد تعقیب یا مجازات مجرمان اعلام نشده است.

ایران هم چنین هیچ گونه شاهدی در مورد تلاش برای اجرای قانون درباره مقامات دولتی که گمان می‌رود در امر قاچاق انسان دست داشته و این فرایند را تسهیل می‌کنند، ارائه نداده است.

حفاظت از قربانیان

طی سال گشته حکومت ایران روش محافظت از قربانیان قاچاق انسان را به هیچ‌وجه بهبود نبخشیده است. حکومت نه تنها قربانیان را محافظت نمی‌کند بلکه آنان را به خاطر تخطی از قواعد اخلاقی و به جرم ارتکاب عمل نامشروع زنا - ارتباط جنسی خارج از چارچوب ازدواج - دستگیر و مجازات می‌کند.

گرچه آمار دقیقی در دست نیست که چه تعداد از زنان و دختران به خاطر کاری که در دوران بیگاری جنسی مجبور به انجام آن بوده، توسط دولت مجازات شده‌اند اما گزارش‌هایی مبنی بر اعدام بچه‌هایی که قربانی تجارت سکس بوده‌اند، به جرم روسپی‌گری یا زنا، وجود دارد.

علاوه بر این حکومت ایران هیچ‌گونه جایگزین قانونی در اختیار قربانیان تجارت انسان قرار نداده است تا به این وسیله آنان را از رفتن به کشورهایی که در آن‌جا با مشکلات فراوان یا خطر مجازات روبرو هستند، باز دارد.

حکومت هم چنین نمی‌کوشد تا با تشویق و تهییج قربانیان به همکاری با مسئولان، به تحقیق و بررسی در فرایند قاچاق پرداخته و قاچاقچیان انسان را مورد تعقیب قانونی قرار دهد.

دولت از طریق سازمان تامین اجتماعی مسئولیت اداره 28 خانه سلامت را بر عهده دارد. وظیفه این خانه‌های سلامت ایجاد سرپناه و حمایت از دخترانی است که از خانه فرار کرده و در معرض خطر خرید و فروش قرار دارند. اما گزارشات حاکی از آن است که دختران در این خانه‌های امن، به وسیله کارکنان این خانه‌ها و نیز سایر مقامات حکومتی مورد تعدی و تجاوز قرار می‌گیرند.

پیش‌گیری از خرید و فروش انسان

در خلال سال گذشته ایران هیچ‌گونه پیشرفتی را در پیش‌گیری از پدیده تجارت انسان گزارش نکرده است. در این راستا اقدامات پیش‌گیرانه‌ای مانند ایمن‌سازی مرزهای مشترک ایران با پاکستان و سایر کشورهای هم‌جوار که زنان و کودکان از آن طریق به خارج از کشور قاچاق می‌شوند، ضروری به نظر می‌رسد.

ایران هم‌چنین باید سیر مسافرت زنان و دختران ایرانی به کشورهای خاورمیانه که بازار استثمار جنسی زنان ایرانی است را مورد نظارت قرار بدهد. در نهایت حکومت ایران باید با ایجاد برنامه‌های آموزشی و اطلاع رسانی، سطح آگاهی‌های زنان و کودکان در مورد خطر قاچاق انسان را افزایش دهد.

http://www.iranglobal.info/I-G.php?mid=2&news-id=3149&nid=haupt