اخبار به زبان کردی و فارسیsipanixelat

به سیپانی خلات خوش آمدین

اخبار به زبان کردی و فارسیsipanixelat

به سیپانی خلات خوش آمدین

عدم پاسخگویی دادگاه ویژه روحانیت و نگرانی خانواده ها


رادیو فردا»
تقاضای مجازات اعدام برای متهمان پرونده آیت الله کاظمینی بروجردی در کیفرخواست، خانواده بازداشت شدگان را به شدت نگران کرده است.

مهدی الستی، برادر مجید الستی، یکی از همراهان بازداشت شده آیت الله حسین کاظمینی بروجردی که دادستان برای وی تقاضای حکم اعدام کرده است می گوید وضعیت پرونده برادرش نامشخص است.

اخیرا فعالان حقوق بشر، خبر از درخواست حکم اعدام در کیفرخواست صادره برای آقای بروچردی و ۹ تن از همراهان وی داده اند.

آیت الله حسین کاظمینی بروجردی و یاران وی، در حدود ۹ ماه است که به جرم اعتراض به دین سیاسی و درخواست جدایی دین از دولت، در بازداشت به سر می برند.

یکی از یاران آیت الله بروجردی، مجید الستی است که از سوی دادستان برای وی تقاضای اعدام شده است.

مهدی الستی برادر مجید الستی درباره روند پرونده برادر خود به رادیو فردا می گوید که دلیل واقعی دستگیری برادرش، شخص آیت الله بروجردی و سایر پیروان وی، «اعتقاد داشتن به دین غیر سیاسی است.»

مهدی الستی می گوید با این حال دلیلی که مسئولان مدت ها اعلام می کردند این بود که گویا برادر وی مجید، با نیروهای انتظامی درگیر شده است.

مهدی الستی در این باره که متهمان، حتی آن ها که روحانی نیستند، در دادگاه ویژه روحانیت محاکمه می شوند می گوید: «متاسفانه مسئولان قوه قضاییه، به ویژه دادگاه ویژه روحانیت هیچ گونه پاسخگویی ندارند و ما هیچ اطلاع رسمی نداریم.»

او می افزاید که از طریق سایت های اینترنتی مطلع شده است که دادستان برای بازداشت شدگان تقاضای اعدام کرده است.

آقای الستی به تماس های تلفنی برادر خود با خانواده اشاره می کند و این نکته که او در این تماس ها، شرایط خود را «خوب» توصیف می کند.

او می گوید: «برای ما این تماس ها بسیار مشکوک است و بر این باور هستیم که مجید، تماس ها را زیر فشار در داخل زندان با ما برقرار می کند.»

به گفته آقای الستی، خانواده وی، برای اولین بار، «پس از پی گیری های فراوان، جواب های سربالا و برخورد های توهین آمیز، توانست در ۱۵ آبان برای اولین بار با وی ملاقات کند.»

پس از آن، به گفته مهدی الستی، ملاقات با برادر زندانی وی برقرار بوده، اما از یکشنبه گذشته به این سو، هیچ خبری از وی ندر دست نیست.

دادگاه ویژه روحانیت

آیت الله بروجردی و یاران وی و آنها هم که روحانی نیستند، در دادگاه ویژه روحانیت محاکمه می شوند. در این دادگاه، وکلای غیر روحانی اجازه وکالت متهمان را ندارند.

عبدالکریم لاهیجی حقوق دان، درباره این دادگاه به رادیو فردا می گوید: «دادگاه ویژه روحانیت، در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی هم یک نهاد غیر قانونی است. یعنی این دادگاه هیچ گونه وجه قانونی، نه در قانون اساسی و نه در نظام قضایی جمهوری اسلامی، ندارد.»

آقای لاهیجی می گوید چون این دادگاه غیر قانونی است، عملکرد و آیین رسیدگی آن هم غیر قانونی است.

در دادگاه ویژه روحانیت، تنها روحانیان محق وکالت دارند. به گفته عبدالکریم لاهیجی، خانواده آقای کاظمینی بروجردی، به کانون مدافعان حقوق بشر و به خانم شیرین عبادی مراجعه کرده اند و خواستار دخالت این کانون در پرونده متهمان شده اند، اما «کانون نتوانسته حق وکالت این متهمان را بر عهده بگیرد.» فارسی
http://www.jonge-khabar.com/news/articlekhabar.php?id=27697
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد