اخبار به زبان کردی و فارسیsipanixelat

به سیپانی خلات خوش آمدین

اخبار به زبان کردی و فارسیsipanixelat

به سیپانی خلات خوش آمدین

خروج سرمایه از شرکت های فعال در ایران تسهیل شد

 
 
کنگره آمریکا
نمایندگان کنگره می گویند بسیاری از مردم از این موضوع که پولشان در ایران هم سرمایه گذاری می شود بی خبرند
مجلس نمایندگان آمریکا با هدف افزایش فشار بر ایران جهت دست کشیدن از برنامه اتمی خود طرح تازه ای را تصویب کرده است که خروج سرمایه از شرکت های خارجی فعال در ایران را تسهیل می کند.

این طرح که با ابتکار عمل نمایندگان دمکرات تنظیم شده، دولت آمریکا را موظف می کند فهرستی از نام شرکت هایی که بیش از 20 میلیون دلار در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری کرده اند تهیه کند.

بنابه گزارش ها برَد شرمن، نماینده دمکرات از کالیفرنیا، گفت: "هدف این لایحه تغییر رفتار شرکت های چند ملیتی و در نهایت تغییر رفتار دولت ایران است."

نمایندگان مجلس آمریکا نسبت به آنچه حمایت ایران از تروریسم و تلاش برای دستیابی به سلاح های هسته ای می نامند خشمگین هستند؛ اتهاماتی که ایران رد می کند.

این طرح که نمونه مشابه آن در سنا نیز تحت بررسی است، با 408 رای مثبت در مقابل شش رای منفی تصویب شد.

در این مصوبه آمده است که گرچه شرکت های آمریکایی از مشارکت در طرح های ایران ممنوع هستند، اما بسیاری از مردم آمریکا از ارتباطات تجاری شرکت های خارجی با ایران که در آنها سهام دارند بی خبرند.

وزارت خارجه آمریکا لزوما با چنین قطعنامه هایی موافق نیست زیرا نگران است بر همکاری دیپلماتیک این کشور با اروپایی ها در مقابل ایران اثر منفی بگذارد.

به گزارش خبرگزاری رویتر بارنی فرانک نماینده ماساچوست از حزب دمکرات نسبت به مخالفت دولت بوش با این طرح "ابراز یاس" کرد اما گفت خوشحال است که با آرایی تصویب شده - بالای دو سوم - که جورج بوش، رئیس جمهور، قدرت وتوی آن را نخواهد داشت.

براک اوباما، سناتور دمکرات، که برای کسب نامزدی حزب خود در انتخابات ریاست جمهوری 2008 می کوشد نیز لایحه مشابهی را در سنا مطرح کرده است.

وی در بیانیه ای از تصویب این طرح تقدیر کرد: "گذراندن این طرح در مجلس نمایندگان گام مهمی به جلو در تلاش های ما برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های اتمی است."

ایران اتهام های آمریکا دایر بر تلاش جهت دنبال کردن یک برنامه نظامی در پوشش برنامه هسته ای خود را رد می کند.

صندوق های بازنشستگی

مصوبه روز سه شنبه در کنگره می تواند بر صندوق های بزرگ دولتی مانند صندوق های بازنشستگی اثر بگذارد چرا که این صندوق ها در شرکت های خارجی از جمله آنها که در ایران سرمایه گذاری کرده اند سهام دارند.

این مصوبه به دولت های ایالتی و محلی در آمریکا اجازه می دهد دارایی های خود را از هر شرکتی که نام آن در فهرست سیاه دولت قرار گرفت خارج کنند به طوری که در مقابل هر گونه پیگرد قانونی از سوی سهامداران به خاطر این اقدام مصون باشند.

پارس جنوبی
 هدف این لایحه تغییر رفتار شرکت های چند ملیتی و در نهایت تغییر رفتار دولت ایران است
 
یک نماینده کنگره آمریکا

چند سال قبل صندوق بازنشستگی عمومی شهر نیویورک شرکت های آمریکایی با واحد خارجی مانند هالیبرتون را برای خروج از ایران تحت فشار قرار داد. از آن زمان تاکنون چندین ایالت دیگر از جمله فلوریدا و کالیفرنیا مصوبه هایی برای خروج سهام از شرکت هایی که در ایران سرمایه دارند تنظیم کرده اند.

قانون تحریم های ایران و لیبی که در سال ۱۹۹۶ تصویب شده بود دولت آمریکا را موظف به تحریم شرکت های غیرآمریکایی با سرمایه گذاری بیش از 20 میلیون دلار در صنعت نفت ایران می کرد.

به این ترتیب مصوبه تازه فشار برای به اجرا گذاشتن آن قانون را افزایش می دهد.

تام لانتوس نماینده دمکرات از کالیفرنیا که از طراحان لایحه بود قبلا گفته که تصویب آن به سرمایه گذاران غیرآمریکایی در ایران اخطار می کند دوره معامله با این کشور به پایان رسیده است.

این طرح از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمانی تروریستی با فعالیت های وسیع اقتصادی نام برده است.

مصوبه تازه مجلس نمایندگان اکنون باید به تصویب سنا نیز برسد و بعد از امضای رئیس جمهور جنبه قانونی پیدا خواهد کرد.

مجلس نمایندگان کنگره روز سه شنبه همچنین طرح مشابهی را در رابطه با سودان تصویب کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد