اخبار به زبان کردی و فارسیsipanixelat

به سیپانی خلات خوش آمدین

اخبار به زبان کردی و فارسیsipanixelat

به سیپانی خلات خوش آمدین

سناریوی دولت برای فروش بنزین آزاد


بازتاب
در حالی که بیش از پنجاه روز از طرح سهمیه‌بندی بنزین می‌گذرد، تشدید ترافیک در سطح شهر‌های بزرگ، حکایت از مصرف بیش از سهمیه اکثر خودروهای شهروندان دارد و این، نشان‌دهنده زمینه اجرای سناریو جدید بنزین از سوی دولت است.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، بیشتر شهروندان، به ویژه در شهرهای بزرگ و مناطق پر رفت‌وآمد، حدود دو برابر سهمیه‌ ماهانه صد لیتری خود را مصرف کرده‌اند و تشدید ترافیک در این شهرها، حتی موجب شگفتی و مشکوک شدن فرمانده نیروی انتظامی شده است.

در صورتی که ادعای مسئولان تبصره 13 و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره امنیت کارت هوشمند سوخت ناممکن بودن سرقت بنزین درست باشد، تنها احتمالات ممکن، فروش سهمیه بنزین خودروهای دولتی و عمومی در کنار اطمینان روانی جامعه به فروش بنزین مازاد بر سهمیه توسط دولت است.

اظهارات رحیم مشایی، مبنی بر اختصاص سهمیه بنزین سفر نیز از جمله تقویت‌کنندگان این زمینه است. با این حال، برخی منابع از وجود سناریویی برای عرضه بنزین آزاد پس از رسیدن قیمت بنزین در بازار آزاد به سطح مورد قبول برای دولت خبر می‌دهند.

قیمت بنزین در بازار سیاه که در هفته‌های نخست سهمیه‌بندی کمتر از دویست تومان بود،‌ هم‌اکنون در شهرهای بزرگ بین سیصد تا چهارصد تومان خرید و فروش می‌شود و در صورت عبور قیمت در بازار آزاد از مرز پانصد تومان،‌ امکان عرضه بنزین آزاد توسط دولت، بدون آن که موجب نارضایتی در جامعه شود، فراهم می‌شود.

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی و حتی رئیس‌جمهور و رئیس‌ مجلس،‌ عرضه بنزین آزاد در ماه‌های نخست را موجب ایجاد موج تورم در جامعه ارزیابی می‌کردند؛ بنابراین، این سناریو در صورت عبور بهای بنزین در بازار آزاد از قیمت واقعی آن، عرضه بنزین مازاد توسط دولت با هزینه تمام شده،‌ موج تورمی ایجاد نخواهد کرد و حتی موجب افزایش رضایت مردم از این اقدام خواهد شد.

با این حال،‌ پخش اخباری از صداوسیما، مبنی بر خرید و فروش بنزین در جنوب کشور به قیمت لیتری هفتصد تومان و نمایش تصاویر دوربین مخفی خرید بنزین در پمپ ‌بنزین‌های تهران به قیمت لیتری چهارصد تومان در کنار گزارش‌هایی مبنی بر فروش بنزین مخلوط با آب در شهرهای شمالی به قیمت لیتری ششصد تومان، نشان می‌‌دهد که در بسیاری از مناطق کشور، مشکلات سهمیه بنزین، موجب شده است تا مردم، هزینه‌هایی بیش از قیمت واقعی آن را بپردازند.
بحران عمومی کمبود بنزین که با اتمام سهمیه شش ماهه بنزین شهروندان در کمتر از سه ماه تشدید می‌شود، ناشی از تشویق به افزایش و پیش مصرف کردن بنزین از سوی مسئولان است.
مشکلات شدید ناشی از کمبود مخزن و پمپ گاز برای خودروهای دوگانه سوز نیز بخشی از دلایل تشدید مصرف بنزین در ماه‌های اخیر به شمار می‌ رورد.فارسی

http://www.jonge-khabar.com/news/articlekhabar.php?id=30098

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد