اخبار به زبان کردی و فارسیsipanixelat

به سیپانی خلات خوش آمدین

اخبار به زبان کردی و فارسیsipanixelat

به سیپانی خلات خوش آمدین

هیات بلند پایه کردهای عراق راهی امریکا می شود

 

کردهای عراق
از ایران به امریکا شکایت می کنند!

 

 

سایت های خبری کردستان عراق اعلام داشتند که در آستانه رفراندوم برای تعیین تکلیف استان نفتی "کرکوک" عراق یک هیات از اتحایه میهنی و حزب دمکرات کردستان عراق راهی امریکا می شود.

این رفراندوم قرار است در ماه اکتبر و به استناد ماده 140 قانون اساسی عراق انجام شود. نتیجه این رفراندوم مشخص خواهد کرد که "کرکوک" رسما بخشی از منطقه فدرال کردستان عراق خواهد شد یا استانی مستقل از کردستان.

"کرکوک" بصورت تاریخی شهری کردنشین است اما در زمان صدام حسین بسیاری از کردهای این شهر را اجبارا به نقاط دیگر عراق کوچ دادند و ملیت های دیگری را جایگزین آن ها کردند. پس از سقوط صدام بازگشت کردهای کوچ داده شده به "کرکوک" آزاد اعلام شد و اکنون قرار است با یک رفراندوم تکلیف نهائی آن در چارچوب تقسیمات جغرافیائی که در عراق صورت گرفته مشخص شود. از آنجا که این شهر مرکز نفتی است، حکومت مرکزی نیز طالب در آمد نفت آنست و معلوم نیست پس از الحاق احتمالی به کردستان عراق، این درآمد نفتی چگونه میان کردستان وحکومت مرکزی تقسیم خواهد شد.

"آزاد جندیانی" عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان در باره سفر هیات کردستان عراق به امریکا گفت: دفتر سیاسی اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان پیرامون ماده 140 و رفراندوم در بغداد مذاکره داشته اند.

بدنبال این مذاکرات است که هیات کرد عراقی راهی امریکا می شود تا تصمیم نهائی در باره رفراندوم گرفته شود.

عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق بی آنکه از ایران و درگیری های اخیر نظامی سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی در داخل خاک عراق در منطقه کردستان این کشور نام ببرد گفت: درجریان سفر هیات کرد عراقی به امریکا مسائل دیگری نیز قرار است مورد بررسی قرار گیرد!فارسی

http://www.peiknet.com/1386/07shahrivar/04/page/32KURDS.htm

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد