اخبار به زبان کردی و فارسیsipanixelat

به سیپانی خلات خوش آمدین

اخبار به زبان کردی و فارسیsipanixelat

به سیپانی خلات خوش آمدین

صف آرائی نظامی در مرزهای ایران


دیدار و اجلاس مهم
 6 مهرماه در واشنگتن
حسن روحانی بجای علی لاریجانی راهی اروپا می شود تا بلکه از اتحاد ضد ایرانی سران اروپا با امریکا جلوگیری کند. ظاهرا روی حرف های لاریجانی دیگری دراتحادیه اروپا کسی حساب نمی کند. خاتمی را در گام بعدی پیش خواهند کشید و از اعتبار جهانی او استفاده خواهند کرد؟

 
 
 
 

 

واشنگتن در تدارک برپائی اجلاس مهمی است که هفته آینده با حضور نمایندگان و باحتمالی قوی تر، سران کشورهای بزرگ اروپائی، روسیه، چین، کانادا و استرالیا تشکیل می شود.

دستور کار این اجلاس رسیدن به توافق بر سر یک راه حل در برابر ایران اتمی است. فرانسه در همراهی با امریکا به آلمان و انگلستان پیوسته است و استرالیا نیز دنباله رو انگلستان است. این درحالی است که کانادا در همراهی با سیاست های تند و تیز کاخ سفید در برابر ایران کاسه داغ تر از آش است.

با آگاهی از این تدارک است که وزیر کشور دولت احمدی نژاد و بعنوان چهره ای از کابینه که ممنوع السفر نیست و حساسیت ویژه ای نیز روی او در خارج از کشور وجود ندارد، برای جلوگیری از پیوستن چین به جمع موافقان سیاست تشدید برخورد با ایران، با چند پیشنهاد سخاوتمندانه اقتصادی راهی پکن شد.

همزمان با تلاش های پورمحمدی در پکن، درتصمیمی دیگر، حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمان خاتمی را راضی کردند تا راهی بروکسل شده و با سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و مذاکره کند. ظاهرا اتحادیه اروپا دیگر چندان روی مذاکرات با علی لاریجانی حساب نمی کند.

اما، این تلاش های دیپلماتیک همزمان است با برخی تلاش های تحریک آمیز نظامی. بدنبال تغییرفرمانده سپاه و زمزمه استراتژی "دفاع پیشگیرانه" از جانب سپاه که معنای دیگری جز جنگ در خانه بیگانه با دشمن را ندارد و از جمله تخصص های فرمانده جدید سپاه است، زمینه حمله پیشگیرانه نیز از جانب امریکا و انگلستان تدارک دیده میشود.

آن خوش بینی که مطبوعات جناح راست جمهوری اسلامی پس از اعلام خروج چند صد تن از نیروهای انگلیسی از بصره از خود نشان داده و آن را نشانه شکست در اشغال عراق تبلیغ کرده بودند، حال با استقرار نیروهای انگلیسی در مرزهای ایران و افزوده شدن روز به روز واحدهای تانک های انگلیسی در مرزهای ایران و عراق، به بدبینی تبدیل شده است.

عقب نشینی که از قول بوش تبلیغ شده و باز هم روزنامه های دست راستی ایران آن را در بوق پیروزی کرده بودند، جز بازگرداندن چند هزار نیروی ویژه ای که برای ماموریت ویژه به عراق فرستاده شده بودند از آب در نیآمده است.

این تلاش های سیاسی و نظامی قرار است روز 6 مهرماه در واشنگتن روی میز سران قرار گیرد. مطبوعات مشهور و مهم انگلستان و امریکا می نویسند که نه تنها 2500 هدف برای بمباران درایران شناسائی شده و قرار است برق آسا بمباران شوند، تغییرات سیاسی در حد تغییر حکومت و نظام نیز در دستور این حمله است. آیا در جلسه 6 مهرماه درهمین باره بحث خواهد شد؟

شب گذشته، وزیر امور خارجه فرانسه در اظهار نظری غافلگیر کننده گفت: ایران باید برای احتمال حمله به تاسیسات اتمی این کشور و جنگی تازه خود را آماده کند. یعنی بدترین حالت، در جریان تقابل با فعالیت های اتمی ایران، چرا که دستیابی ایران به سلاح هسته ای، می تواند خطری جدی برای جهان باشد.

این همزمان است با محدود شدن بسیار جدی شرکت های بزرگ نفتی برای قرار داد و هر نوع مناسبات اقتصادی- نفتی با ایران.فارسی

http://www.peiknet.com/1386/07shahrivar/26/PAGE/38EJLAS.htm
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد